Skip to main content

1 HARI LAGI KE 2017

Teks : Dhuha Rashidi
Foto : Dhuha Rashidi


Masa terasa sangat pantas berlalu. 2016 sudah mahu menutup tirai. Petang ini Kak Dhuha (KD) sempat juga meronda kawasan kampung suami. Selama lima tahun kahwin ini, baru ini berkesempatan meninjau kawasan kampung melihat keindahan tanaman padi. Ma sha Allah cantiknya Subhanallah.



Jadilah buat santapan mata menjamu minda kata orang kan. Kampung suami KD terletaknya di Kota Lama Kiri. Tidak sangka pula ada laluan kecil di belakang rumah yang boleh menembusi sehingga ke pekan Kuala Kangsar. Kebas punggung juga suami bawa ronda hari ini. Hehe.

Esok, KD akan menghantar suami (Iwan) ke stesen keretapi untuk ke Klang memantau hari pendaftaran SRIEM. KD di sini pula bersedia menghantar anak-anak ke sekolah nanti. Nour nampaknya dah bersemangat betul nak kesekolah. Elham pula tidak tahu yang dia akan dihantar ke nursery. Kalaulah KD yang jaga, alamatnya blog pun mungkin berhabuk juga. 

Elham ni rapat tak boleh berenggang dengan emaknya. Begitulah . Memang nak buat kerja tu, peratus nak siap amatlah tipis. In sha Allah semoga Elham dan Nour dapat belajar berkawan di sekolah nanti.





Comments

Popular posts from this blog

10 CADANGAN HADIAH PENGANTIN

Teks : Dhuha Rashidi

Ahhaaaa, dah pening ya nak beri apa pada pasangan pengantin. Dapat pula pasangan pengantin tu nanti sahabat baik kita, sepupu kita, adik beradik kita, orang yang kita hargai sangat. .
Kita nak beri mereka sesuatu yang istimewa. Tapi, kita sendiri pun buntu. .
Tidak mengapa. Saya tolong berikan idea. Mana tahu awak rasa berkenan salah satu kan?
IDEA HADIAH YANG RARE
1. SET PINGGAN MANGKUK.
Ini dirasakan ramai orang telah buat. Ia mudah dan murah. Senang nak bungkus kerana sudah berkotak. Boleh juga ditukar kepada set gelas dan sebagainya.
2. DAPUR GAS
Sebenarnya , untuk pasangan pengantin baru, keperluan gas adalah satu perkara yang mustahak. Untuk membeli gas baru memerlukan kos. Kita bokeh bantu pasangan baru nikah dengan hadiahkan mereka gas dan dapur.
3. BARANG ELEKTRIK
Ini juga hadiah yang sudah biasa di beri kepada pasabgan pengantin. Contoh barangan elektrik adalah seperti blander, iron, kettle , pembakar roti dan sebagainya yang berguna untuk keperluan hari…

HADIAH PENGANTIN BAWAH RM50

Teks : Dhuha Rashidi
Foto : Dhuha Rashidi

Minggu ini saya ligat menyiapkan tempahan untuk hadiah hari perkahwinan bulan Mac ini.
.

Musim cuti sekolah tiba lagi. Jadi padatlah jadual jemputan kenduri sepanjang minggu kan?
.

Saya berpeluang memeriahkan majlis perkahwinan dengan hadiah yang sangat mesra ekonomi ini. Hadiah perkahwinan bawah RM50.
.

Inilah contoh tulisan khat yang akan di framekan esok. Adik ni tempah saiz A4 dengan harga RM49 .

Unik kan?



TIPS AJAR ANAK JAWI

Teks:  Dhuha RashidiTerima kasih atas respon minat kalian berkaitan #tip ajar anak jawi.Demi melihat tulisan jawi terus hidup, ini adalah usaha kecil saya berkongsi secebis ilmu jawi yang tidak seberapa banyak ini. Mahir membaca dan menulis jawi ini eloknya dimulakan dari awal usia. Saya kongsikan sedikit tip asas bagaimana nak ajar anak pandai membaca dan menulis jawi.1. Sebelum anak pandai membaca mereka tentunya perlu mengenal beza huruf arab dan huruf jawi. Juga perlu diperkenalkan huruf jawi aturan za'aba. ( ini saya akan kongsikan pada posting lain)2. Memperkenalkan huruf-huruf gubalan Melayu. Kedudukan titik, bentuk huruf dan susunannya agar tidak tersalah.3. Memperkenalkan kelompok huruf jawi. Ada huruf bersambung dan tidak boleh disambungkan. Huruf berumah. Kedudukan titik huruf , tanda baca dan penomboran.4. memperkenalkan bunyi suku kata terbuka menggunakan carta suku kata jawi. Tentunya ini perlukan latihan yang kerap dan kreatif.5. Latihan menulis mengikut cara yang s…