Skip to main content

7 CIRI IBU BAPA HEBAT

Teks : Dhuha Rashidi
Foto : Dhuha Rashidi


Assalamualaikum w.b.t

Alhamdulillah , puji-pujian syukur kepada Allah dengan munculnya entri ini bermakna saya telah bersedia untuk terjun semula kedunia blog dengan payung-payung yang lebih besar, lebih semangat, lebih aura baru, lebih keyakinan. Sebenarnya, bukan senang untuk mengambil keputusan ini. Makan tahun juga . Dikirakan dari zaman bujang sampai anak kedua hampir berumur dua tahun sekarang. Saya sememangnya cintakan penulisan. Diam-diam tanam angan menjadi penulis kau! hihihi. bagi la semangat pada orang yang langsung tak ada pengalaman ni. ngee :)

Kenapa saya pilih tajuk 7 Rahsia Ibubapa Hebat? Inilah impian saya sebelum benar-benar mengambil keputusan untuk aktif menulis menaip. Sejak saya memiliki seorang penyeri hidup kami suami isteri, banyak perkara yang berlaku dari mula saya bersalin sehingga ke hari ini yang membuatkan saya teringin berkongsi suka duka liku-liku kehidupan sebagai seorang ibu.

Berbalik kepada topik asal,sebenarnya semua pasangan berusaha untuk menjadi ibubapa yang terbaik untuk anak-anak. Saya rasa ibubapa yang matang akan sentiasa mencari cara bagaimana untuk mendidik anak dengan kaedah yang betul agar anak-anak dari kecilnya dapat membesar dengan baik, suasana yang baik, emosi yang baik, penuh kasih sayang dan tindakan yang positif dan proaktif. Malangnya, ramai ibubapa yang pada mulanya berkobar-kobar untuk menjalankan misi akhirnya hanya hangat-hangat tahi ayam.

Mendidik anak-anak bukanlah perkara yang boleh dipandang remeh. Malah ia adalah isu yang patut diutamakan. Islam telah memberi panduan yang terbaik. Cara yang dianjurkan oleh Rasulullah s.a.w boleh dijadikan pedoman buat kita semua yang bergelar ibubapa. Walaupun tidak mungkin untuk kita menjadi ibubapa sempurna,sekurang-kurangnya kita telah melakukan sesuatu yang tidak merugikan.

InsyaAllah pada masa akan datang saya akan memberikan tips didik anak cara Rasulullah. Untuk kali yang pertama ini, saya kongsikan kepada anda 7 rahsia menjadi ibubapa yang hebat. InsyaAllah apa yang saya tulis ni sebenarnya perkongsin sendiri mengikut pengalaman saya yang baru setahun jagung mendidik anak. Yang baik untuk anda ,ambillah, andai rasa tidak setuju, itu terpulang pada pendapat masing-masing kerana, hanya anda yang mengetahui potensi diri anda dan setiap anak-anak anda. Selamat membaca.

1. Istighfar

Setiap manusia pernah melakukan kesilapan besar ataupun kecil. Kematangan terbentuk daripada pengalaman yang benar-benar mengajar kita erti hidup. Kesedaran yang kita perolehi daripada peristiwa-peristiwa yang menguji mampu membuatkan kita mengakui kelemahan diri. Bagi insan yang menyedari bahawa dugaan itu membuatkan ianya kuat, pasti meletakkan Allah pada tempat pertama dalam hatinya.

Samada anda merupakan bakal ibu atau bapa ataupun baru menjadi ibubapa, Istighfar membuatkan hati anda sentiasa dalam keadaan tenang. Untuk menjadi ibubapa terbaik, ini langkah pertama yang perlu dilakukan. Sehinggalah benih membesar hari demi hari, dari tempoh itu dan sehingga saat ini, sentiasa basahkan bibir dengan Istighfar. InsyaAllah banyak manfaat untuk anda. Nak tahu manfaatnya? InsyaAllah nanti menyusul.

2. "Allahuakbar"

Sewaktu saya mengandungkan Nourmusfirah, saya masih ingat ketika itu di bulan Ramadhan , kandungan saya sekitar 6 - 7 bulan saya tak berapa ingat. Saya teringin nak solat Tarawikh di Majid Negeri di Shah Alam. Saya dan suami sememangnya amat sukakan masjid ni. Setibanya saya di masjid , saya melihat ruang solat wanita telahpun penuh.

Maka saya mengambil keputusan untuk solat sahaja di luar pintu masjid memandangkan juga ramai ibu-ibu yang bersolat diluar bersama anak-anak mereka. Saya melihat ada ibu yang berjaya solat bersama anak masing-masing. Wahh! ini hebat. Ramadhan berikutnya saya cuba membawa anak saya kemasjid. Dengan harapan, saya dapat menjadi ibu yang boleh ke masjid tanpa gangguan tangisan dan rengekan anak. Rupanya saya gagal. Nour menangis sehingga saya tidak sempat berapa rakaat pun! Tambah lagi, saya telah membuatkan orang lain tidak selesa dengan tangisan anak saya. Aduhhh.. akhirnya saya keluar dengan hampa.



Sebenarnya, saya sudah melatih Nour supaya duduk diam ketika kami bersolat. Jika ada ruang untuk kami solat bersama, pasti kami tidak melepaskan peluang. Tapi kadang-kadang tu minta izin juga nak solat sendiri sebab hal-hal tertentu. Sebelum kami solat, saya selalu katakan pada Nour supaya duduk diam-diam, tengok mak abah solat nanti pandai, kejap saja. Saya latih sejak dia bayi.

ungkin ketika saya bawa kemasjid itu, dia baru saja beberapa bulan dan belum dapat membiasakan diri dengan orang sekeliling ataupun cara saya masih tidak betul. Tetapi kesan yang saya dapat apabila kami selalu memberitahu sebelum bersolat, dia dapat membiasakan diri. Lama-lama Nour dah biasa. Saya bawa ke Pasaraya, Surau, Masjid, rumah orang, saya dah nampak kesannya. Sekalipun dia tidak menangis. Bila saya katakan duduk sini baik-baik, dia akan turuti.

Sekarang , setiapkali kami mahu solat, dia sendiri memberitahu kami, mak solat, abah solat, Nour? Kami menjawab, Nour solat juga.Jom! Gelihati juga kalau dia tiba-tiba sujud, rukuk, sujud, bangun , dan meniru pergerakan solat kami. Tapi itulah anak kecil. Lagi banyak anda beri lebih berlipat ganda hasil yang anda dapat. Biiznillah. Sebenarnya semua ibubapa mampu memberikan yang terbaik untuk anak-anak.

3. Library Hati

Cuba kita sebagai ibubapa tanamkan matlamat untuk mewujudkan sebuah perpustakaan kecil dirumah. Ini cadangan saya dan juga saya ambil dari idea orang-orang yang berpengalaman. Sebab itu, kalau saya pergi pusat perabot, saya jadi 'gila' dengan rak buku. Rasa sangat teruja itu bukan kerana saya suka menghias rumah, tetapi saya hanya membayangkan 'kalaulah banyak buku-buku tersusun di rak ini' .Waaahhhh! Ok.. anda tidak boleh memaksa anak anda untuk membaca sedangkan dia tidak menunjukkan minat. Tak boleh ok! Tak boleh!Apa yang perlu anda lakukan?

Ya , disini idea permulaannya. Anda adalah model pertama yang perlu menunjukkan minat membaca. Anda sendiri tidak mempunyai ilmu yang cukup dan pengetahuan yang sedikit, bagaimana untuk anda menjadi ibubapa yang mampu merangsang anak-anak untuk minat membaca? Saya tidak pernah menunjuk-nunjuk yang saya minat membaca kerana sememangnya saya suka membaca.

Disini , anda boleh memilih pelbagai kaedah. Pertama, sewaktu mengandung anda bacalah apa sahaja buku yang bermanfaat untuk anda. Lebih baik adalah bacaan yang mampu menjana idea , inspirasi, dan mencipta sesuatu yang baru. Bukan sekadar tadah-simpan. Kedua, anda bacakan buku kanak-kanak kepada bayi anda dan minta bayi anda dengar apa yang anda baca.

Bunyinya macam pelik kan? Tapi, ini cara anda dapat berkomunikasi dengan anak anda disamping menarik minat bayi anda sejak dalam kandungan lagi. Ketiga, anda membaca sesuatu berkaitan akhlak contohnya, kemudian anda huraikan semudah mungkin kepada bayi dalam perut anda.

Contohnya, anda membaca teks "Sebagai orang Islam kita harus membantu orang di dalam kesusahan" kemudian anda beritahu anak anda yang masih didalam perut, usap perut anda dan beritahu, "baby tahu tak, kita bukan kena bantu orang susah sahaja, tetapi kena hormat pada orang tua, atuk, opah, mak, ayah". Saya melakukan ketiga-tiganya. Haha...lucu tak? Bila saya memberitahu kawan-kawan itu yang saya lakukan, mereka mencebik muka keanehan! Apa betul kau ni?? Saya rasa saya bertuah kerana Allah beri saya peluang ini.

4. Tablet paling Mahal

Zaman sekarang bukan macam zaman dulu. Permainan dulu bukan sama dengan permainan sekarang. Lompat getah, congkak, batu seremban, tarik upih, guli, pondok2, polis entry want to jaga, Janjanjale, dan macam-macam lagi nama permainan yang direka bertujuan menghiburkan hati bersama ahli keluarga dan kawan sekampung. Konsep permainan dulu-dulu sangat bagus untuk dipraktikkan kerana ia mengajar kita sentiasa bekerjasama, bersosial dengan cara sihat dan ibubapa tidak risau kerana ia bukanlah permainan berisiko.

Saya perhatikan ada ibubapa sejak dari bayi sudah mendedahkan kepada anak dengan tablet, Laptop, handphone canggih dan yang seangkatan dengannya. Suka mengambil jalan mudah dengan memberikan apa sahaja gadget yang ada demi menutup mulut anak kecil daripada menangis. Ada beranggapan ia memudahkan para ibu membuat kerja di rumah. Bagi saya, kitalah yang perlu menjadi tablet paling disukai oleh anak-anak. Dengan cara bagaimana?

Selalunya anak-anak mencari hiburan untuk diri mereka dan bgi mengelakkan kebosanan mereka mula mencari sesuatu. Terdapat banyak 'games' di internet dan ianya sangat mudah di download ke dalam telefon pintar. Jadi, jangan biarkan anak-anak di beri ruang untuk mengambil kesempatan mendekati handphone anda, tablet anda atau laptop anda.

Beritahu padanya bahawa belum sampai waktu untuk dia memilikinya. Jikalau boleh, elakkanlah! Jangan marah jika anak anda ingin memegang telefon pintar anda, sebaliknya cuba anda memberitahunya apa yang ada didalam telefon. Perkara sebegini sebenarnya memakan masa dan perlukan kesabaran. Sekali sekala anda bermain bersamanya sambil memberitahu apa yang perlu dan apa yang tidak.

5. "pooommmm"

Ini perkara benar. Saya mula mempraktik cara ini sejak anak saya masih berusia sebulan. Apa dia? Anda bercerita dengan pendahuluan, klimaks, dan ada penutup serta pengajaran. Berceritalah kepada anak-anak dengan cerita yang ringan,mudah,ringkas tetapi memberi pengajaran walaupun bayi anda masih baru. Ya! Masih 1 bulan. Jangan rasa pelik kerana itulah yang telah saya lakukan. Pada usia Nour mencecah 4 hingga 6 bulan, saya merasakan anak saya sudah pandai bercerita.

Saya sempat merakamnya dengan telefon suami tetapi malang sekali ianya rosak serta merta. Siapa boleh bayangkan anak saya membebel dengan butiran yang kadangkala saya kira saya faham apa dibualkan.hahaha.. ini mak yang sungguh gila!! hahaha.. Tetapi, saya yakin dengan cara saya. Saya memberitahu suami supaya banyakkan berbual dengan anak. Sewaktu NOur mencecah usia 1 tahun, pada Tahun Baru Cina, dan pesta mercun hebat pada malam itu dan membuatkan anak saya terkejut dan takut.

Terus dia duduk rapat dengan abah waktu itu. Kata abah, " Kenapa Nour takut , itu hanya mercun. Tak perlu takut, dengar sini abah cerita, kalau tahun baru cina memang ada bunyi mercun banyak-banyak macamni," NOur gamam sahaja waktu tu. Dia masih tidak tahu bercakap melainkan bebelan yang saya sendiri tak faham. Tetapi dia memahami kata kami. "Tadi waktu kita rehat-rehat, tiba-tiba Nour dengar bunyi mercun, poommm kan?" tanya suami saya. Saya ulangi dengan ertikata yang sama.

Kami membunyikan bunyi mercun seperti yang dia dengar tadi. "Nour tak pernah dengar kan? takpe, nanti Nour biasa,tapi kalau Nour takut, kan Allah ada?" Kami tokok tambah. Dia menunjukkan minat. Kami lihat Nour mula mengulangi apa yang kami ceritakan. "pooommm" itu sahaja yang saya faham dari anak saya. Alhamdulillah, Nour adalah anak yang sangat rapat dengan abahnya. Suka berkongsi cerita "poommm" walaupun kadangkala tidak berkait dengan apa yang diceritakan. Sehinggakan kami ketawa disebabkan "poomm" si Nourmusfirah. Hahaha

6. Iqra' 7

Kerja kami sebelah malam adalah mengajar Bacaan Al-Quran untuk kanak-kanak hingga dewasa. Permulaannya pastilah Iqra'. Setiap hari kami bawa Nour ke kelas mengaji. Disini kami dikira untung, tetapi bagi anda pula bagaimana? Anda tidak ada kelas mengaji. Maka,andalah yang perlu mengaji. Susah kan? Apa kata, simpan satu buku Iqra' dalam rumah, kalau anda tak mampu buka hari-hari buatlah setakat mana yang anda mampu.

Setiap hari Nour mendengar Ustazah mengajar Iqra' di hadapan. Walaupun Nour seperti main-main dan adakalanya merengek mahukan susu, saya terkejut bila di rumah dia mampu mengulangi lenggok bunyi bacaan Iqra' tersebut. Ia benar-benar mengagumkan. Subhanallah. Sehinggakan , NOur sudah tahu dan meminta buku Iqra' untuk dia baca. Tapi, bukan Iqra' 1 sampai 6. Nour buat Versi Iqra' 7. Memang bunyi saja yang sedap. Dia masih 1 tahun ketika itu. Boleh bayangkan? hihihihi. Asalkan dia sudah minat mendekati ilmu.

7. Atuk sayang....

Mendidik memerlukan kasih sayang yang lahir dari hati dan dirasai dengan tindakan. Kekasaran bukan didikan . Kadangkala sebagai ibubapa yang belum cukup mendalami ilmu keibubapaan, pernah juga kami tersasar. Tapi cuba anda fikir, memarahi anak-anak itu merugikan. Saya rasa rugi. Ditambah dengan perangai mereka yang dari hari kehari memang mencabar emosi ibubapa. Tapi kita perlu tahan dan Istighfar.

Mereka perlukan kasih sayang yang asli dari ibu ayah. Terapkan nilai cinta kedalam dirinya. Peluk anak sambil memberitahu anda sayang mereka . Itu dapat menambahkan keyakinan mereka sepanjang membesar. Sekali sekala, ajak anak memeluk anda dan suami dan memberitahu 'kita saling menyayangi'. Didik anak memberi kasih sayang pada insan-insan yang sepatutnya.

Saya berikan contoh atuk dan opah. Setiap kali balik kampung, saya pasti meminta anak saya duduk bersama atuk dan opahnya. Ini mengelakkan anak kita takut dengan orang yang jarang berjumpa. Selain itu dapat membuatkan anak menjadi berani untuk berkongsi cerita. Dalam masa sama juga, ibubapa kita juga akan senang dengan cara kita mendidik anak.

Bapa saya sering menyanyikan lagu untuk NOur bertajuk "sayang atuk" sambil bertepuk tangan melayan keletah si NOurmusfirah. Saya berpendapat, lebarkan ukhwah antara cucu , atuk dan opah. Lagi banyak orang tua mendoakan anak cucunya bertambah Rahmah dalam keluarga. Sekembalinya saya dari kampung ,pasti saya ingatkan anak saya, sebutkan nama-nama yang ada di kampung . Saya rasa gembira apabila Nour pandai menyanyikan pula lagu "sayang atuk" menjadi "atuk sayang" . Dia pandai membalas kasih sayang. MasyaAllah. . Mana tak ketawa atuknya bila ada penghibur ditelefon? hehehehe.

Inilah semua ke 7 Rahsia yang saya nak kongsikan. Mana tahu kalau ada yang mahu mengikutinya dan menjadikan ia sebagai satu buah fikiran? Ilmu dan pengalaman yang sangat sedikit ini saya kongsikan kepada semua yang bercita-cita untuk menjadi ibubapa hebat. InsyaAllah. Subhanallah.. Walhamdulillah.. Lailahaillaallah.. Allahuakbar.. Hadza min Fadhli Rabbi.



Yang Hebat itu Allah
Yang lemah itu hamba.

Dhuha Rashidi
Si Emak Milennia

Comments

Popular posts from this blog

PERKHIDMATAN SEWA MESIN CUCI CAR SEAT

Teks : Dhuha Rashidi
Foto : Dhuha Rashidi




Bagi anda yang ingin mendapatkan perkhidmatan sewa mesin cuci karpet boleh menghubungi kami di 019-399 6060 Encik Ikhwan. .
Kami menawarkan sewaan dengan harga berpatutan. Hanya RM110 sehari (tidak termasuk caj pengangkutan), anda sudah jimat wang. Bukan sahaja mencuci karpet sekaligus boleh mencuci car seat, sofa atau tilam. Mesin yang kami gunakan adalah dari jenama KARCHER yang berkualiti untuk cucian berat.  .
Macamana nak sewa ?
Mudah saja. Hubungi nombor tertera (Encik Ikhwan) untuk berbincang tentang tarikh dan hari sewaan, caj penghantaran , lokasi dan cara penggunaan. Team kami akan menghantar ke lokasi yang anda berikan mengikut perjanjian.  .
Sewaan mesin cuci ini adalah selama 24 jam. Dalam tempoh itu, anda bole mencuci seberapa mampu anda samada car seat, karpet , sofa atau tilam. Banyak testimoni kami antaranya ibu pejabat polis , sekolah sekolah rendah dan menengah , juga individu yang berminat mencuci sendiri. .
Kenapa cuci sen…

BENGKEL ASAS SENI KHAT

Teks : Dhuha Rashidi
Foto : Dhuha Rashidi

PENGENALAN
Seni khat merupakan salah satu warisan tampak Islam. Di Malaysia ia menjadi identiti melayu khususnya dalam penulisan Jawi. Ia merupakan seni yang begitu unik. Minat masyarakat terhadap seni khat semakin berkembang masa ini. Keterlibatan anak muda mula bercambah dan diharapnya berterusan.
Bengkel asas seni khat ini diwujudkan untuk membangkitkan semangat mencintai tulisan jawi. Menghalusi seni tulisan jawi atau penulisan Al-Quran. Agar budaya penulisan jawi dan Al-Quran ini kekal dari zaman ke zaman untuk generasi akan datang.
OBJEKTIF 1. Untuk memberi pendedahan teknik yang betul tentang kaedah penulisan khat. 2. Menguasai kemahiran seni penulisan khat. 3. Dapat mendalami jenis jenis tulisan khat.
MODUL KURSUS 1. Sejarah kesenian khat 2. Menulis huruf tunggal 3. manulis huruf bersambung 4. Menulis petikan ayat Quran dan hadith
PENYAMPAIAN Kursus ini dijalankan secara teori dan praktikal. Setiap peserta akan diberikan peralatan dan …

KISAH BAGAIMANA CARA MENDAPAT KETENANGAN HATI

Teks : Dhuha Rashidi
Foto : Dhuha Rashidi

Siapa tidak mahu hidup dalam aman dan tenteram. Hakikat sebenar di dalam kehidupan seorang hamba sudah fitrahnya cintakan sesuatu yang damai. Jika melihat orang jahat sekalipun, mereka juga mahu aman, damai , tidak mahu diganggu. Mereka mahu tenang dengan perbuatan mereka. Sedangkan perkerjaan mereka adalah sia-sia dan tertolak untuk menerima kedamaian hati.

Mereka juga sebenarnya mahu ketenangan. Apalagi kita yang sedar kita ini hanya hamba. 

Banyak orang pada hari ini luarnya nampak bahagia namun dalam hati menyimpan duka. Saya pernah mendengar orang berkata, kebahagiaan dalam hidup bukan diukur dengan sebanyak mana harta yang kita ada. Tetapi, setinggi mana tahap takwa kita dengan Allah. 

Kebahagiaan hakiki itu anugerah Allah bagi hambaNya yang bersyukur. Namun, bagaimana kita mahu praktikkan kedamaian agar sentiasa menyelimuti warna-warna harian kita. Saya bukanlah yang pandai dalam hal hukum hakam dan tafsiran ayat, namun saya amat tertar…