Skip to main content

BOOKMARK KHAT NAMA JAWI

Teks : Dhuha Rashidi
Foto : Dhuha Rashidi

Hai, kali ini Kak Dhuha nak kongsikan satu benda yang memang jadi favourite Kak Dhuha tau. Apa dia ? Ni lah dia , bookmark. 



Zaman bebujang dulu kan, seronok sangatlah pergi merata tempat, masuk sekolah sana sini, kolej dan universiti hanya untuk buat demo khat sambil buat jualan di situ.

Antara yang paling laku servis menulis nama dalam khat diwani. Ingat lagi pada tahun sekitar 2009 - 2012 begitu, harga untuk satu bookmark hanya RM2 tau ? Murah je kan? Lepas itu, harga sudah naik kepada RM5 sekeping bookmark. Untuk tahun 2017 ini, harga bookmark dari Kak Dhuha ialah RM7 pula. 

Dakwat yang Kak Dhuha pakai adalah jenis yang berkualiti. Ada yang tanya, tak hilang ke tulisan tu. In sha Allah tak. Sebab kita memang guna dakwat yang paling kualiti. Sudah lah kualiti, susah pula nak dapatkannya. Alahai. 

Bookmark ni biasanya laku di program-program sekolah, kolej , universiti. Program-program islamik memang kena pada tempatnya. Jadi, jika ada sesiapa yang ingin menjemput team Kak Dhuha untuk turun padang memeriahkan booth , boleh lah hubungi Kak Dhuha di 019-209 5522 .

Dhuha Rashidi.
Si Penulis Khat Wanita 

Comments

Popular posts from this blog

10 CADANGAN HADIAH PENGANTIN

Teks : Dhuha Rashidi

Ahhaaaa, dah pening ya nak beri apa pada pasangan pengantin. Dapat pula pasangan pengantin tu nanti sahabat baik kita, sepupu kita, adik beradik kita, orang yang kita hargai sangat. .
Kita nak beri mereka sesuatu yang istimewa. Tapi, kita sendiri pun buntu. .
Tidak mengapa. Saya tolong berikan idea. Mana tahu awak rasa berkenan salah satu kan?
IDEA HADIAH YANG RARE
1. SET PINGGAN MANGKUK.
Ini dirasakan ramai orang telah buat. Ia mudah dan murah. Senang nak bungkus kerana sudah berkotak. Boleh juga ditukar kepada set gelas dan sebagainya.
2. DAPUR GAS
Sebenarnya , untuk pasangan pengantin baru, keperluan gas adalah satu perkara yang mustahak. Untuk membeli gas baru memerlukan kos. Kita bokeh bantu pasangan baru nikah dengan hadiahkan mereka gas dan dapur.
3. BARANG ELEKTRIK
Ini juga hadiah yang sudah biasa di beri kepada pasabgan pengantin. Contoh barangan elektrik adalah seperti blander, iron, kettle , pembakar roti dan sebagainya yang berguna untuk keperluan hari…

HADIAH PENGANTIN BAWAH RM50

Teks : Dhuha Rashidi
Foto : Dhuha Rashidi

Minggu ini saya ligat menyiapkan tempahan untuk hadiah hari perkahwinan bulan Mac ini.
.

Musim cuti sekolah tiba lagi. Jadi padatlah jadual jemputan kenduri sepanjang minggu kan?
.

Saya berpeluang memeriahkan majlis perkahwinan dengan hadiah yang sangat mesra ekonomi ini. Hadiah perkahwinan bawah RM50.
.

Inilah contoh tulisan khat yang akan di framekan esok. Adik ni tempah saiz A4 dengan harga RM49 .

Unik kan?



TIPS AJAR ANAK JAWI

Teks:  Dhuha RashidiTerima kasih atas respon minat kalian berkaitan #tip ajar anak jawi.Demi melihat tulisan jawi terus hidup, ini adalah usaha kecil saya berkongsi secebis ilmu jawi yang tidak seberapa banyak ini. Mahir membaca dan menulis jawi ini eloknya dimulakan dari awal usia. Saya kongsikan sedikit tip asas bagaimana nak ajar anak pandai membaca dan menulis jawi.1. Sebelum anak pandai membaca mereka tentunya perlu mengenal beza huruf arab dan huruf jawi. Juga perlu diperkenalkan huruf jawi aturan za'aba. ( ini saya akan kongsikan pada posting lain)2. Memperkenalkan huruf-huruf gubalan Melayu. Kedudukan titik, bentuk huruf dan susunannya agar tidak tersalah.3. Memperkenalkan kelompok huruf jawi. Ada huruf bersambung dan tidak boleh disambungkan. Huruf berumah. Kedudukan titik huruf , tanda baca dan penomboran.4. memperkenalkan bunyi suku kata terbuka menggunakan carta suku kata jawi. Tentunya ini perlukan latihan yang kerap dan kreatif.5. Latihan menulis mengikut cara yang s…