Skip to main content

CIRI CIRI ANAK ANDA GENIUS

Teks : Dhuha Rashidi
Foto : Sumber google


Genius ataupun yang dimaksudkan dengan seseorang (disini saya lebih memfokuskan kepada kanak-kanak) yang mempunyai bakat luar biasa, pasti menjadi sandaran harapan setiap ibubapa.

Boleh dikatakan hampir kesemua ibubapa mengharapkan zuriat mereka mempunyai kelebihan itu. Sifat genius pada manusia ini sebenarnya boleh dipupuk. Menurut Profesor di Jabatan Psikologi, Universiti Kansas, Amerika Syarikat, Prof. Dr. John Colombo berkata, sifat genius kanak-kanak sebenarnya boleh dibentuk. (Sumber akhbar kosmo).

Bagi pasangan yang menunggu kelahiran ataupun baru pertama kali memilik cahaya mata, inilah masanya untuk anda melakukan sesuatu yang bermanfaat dalam seumur hidup anda dimana tidak mungkin masa-masa emas itu akan berulang.

Jadi jangan rugikan masa anda dengan harapan semata-mata tanpa bertindak apa-apa. Ada antara kita yang berharap agar anak yang dilahirkan menjadi anak yang cerdik, sihat, ceria dan genius tetapi mereka kebanyakannya tidak tahu apa yang perlu dilakukan pada setiap langkah yang mereka lalui sehari-hari.

Lagi parah ada juga yang perasan anak mereka akan ‘menjadi’ seperti apa yang mereka angankan, rupa-rupanya mereka hanya bermimpi di kesiangan. Maka apabila suatu masa prestasi anak-anak yang dianggap perfect itu mengecewakan, keluarlah segala ayat yang boleh mencacatkan emosi dan peribadi anak itu sendiri. Sudah dikatakan, genius itu boleh dibentuk.

Seperti contohnya, “alaaa anak saya tu main saja yang banyak, belajarnya tidak, jenuh bercakap”
Kalau dah bercakap dengan bebelan kosong. Memanglah! Entah-entah tidak pernah bercakap.
“bukannya mahu baca buku budak ni, main saja yang dia nak”
Kalau nak tengok anak minat membaca buku tanpa disuruh, sila buat dahulu. Cuba jadikan anda sebagai ikon. Anda boleh baca perkongsian saya 7 Rahsia Ibubapa Hebat yang saya akan kongsikan selepas ini.

“kau tu belajar pun malas”
“kenapa keputusan kamu boleh seteruk ini? Itulah bukan nak baca buku”
Ini leteren kebanyakan ibubapa yang sedang melangkah kalah. Okey..okey.. chup! Saya Cuma nak bagitahu. Ini perkara serius. Inilah ciri-ciri ibubapa yang mudah menyalahkan orang lain berbanding diri sendiri dan telah menempah kegagalan dalam membina pemikiran genius kepada anak-anak. Bagi anda yang peka, jangan bazirkan masa. Anda masih belum gagal. Berusahalah, jangan terlepas.


Nak tahu apakah ciri-ciri seorang anak yang genius dan bagaimana prosesnya?


1. Si kecil ini mempunyai bakat yang cukup membuatkan kehidupan kita penuh kepuasan.

Kanak-kanak sebegini selalunya bukan sahaja mampu mengingat sesuatu dengan cepat, malah mampu menggambarkan sesuatu dengan jelas. Apa saranan saya, anda mulakan daripada bayi. Selepas anda habis berpantang, hilang kesakitan, hilang stress, anda boleh mulakannya, lebih awal daripada itu lebih bagus. Bagaimana?

Saya cuma bagi contoh seperti ini, sewaktu anda menukar lampin, minta bayi anda melihat muka anda (ya walaupun bayi anda masih tidak dapat melihat dengan jelas lagi) tetapi ini sebagai ransangan minda. Lakukan berterusan. Sebutkan padanya nombor-nombor yang perlu dia kira.

Contohnya begini, “baby, cuba tengok ibu ni, ok apakata kita kira nombor dari 1 sampai 5”. Ya, begitulah! Itu juga yang saya lakukan pada Nour. Tetapi saya buat dalam bentuk lagu nombor dalam bahasa Arab. Hei..hei..hei.. anda jangan rasa pelik ok, itu membuatkan anda kelihatan seperti seorang yang sangat keibuan (saya tak pernah mengaku hehehe)

2. Dia mempunyai tahap perkembangan yang lebih awal berbanding kanak-kanak seusianya.

Apabila anda bijak meningkatkan potensi diri anak anda, pasti anda tidak kecewa. Sekurang-kurangnya anda telah lakukan yang terbaik bukan. Jangan merasakan ini semua membazir masa. Jangan sesekali menyebut "ahh , kalau kita buat yang terbaik sekali pun, tak menjadi juga". Saya dah biasa dengar ayat yang sebegini daripada setengah orang yang pernah saya jumpa. Terus terang, saya tidak setuju.

3. Dia mampu menguasai bahasa dengan sangat baik.

Kanak-kanak sebegini biasanya mampu berbicara dengan kalimah yang lebih lengkap dan lebih awal berbanding teman seusianya. Anda sudah tahu faedah berbual dengan anak dari awal, bukan?

4. Si anak memiliki rasa ingin tahu yang tinggi dan tidak pernah bosan untuk bertanya.

Setiap kali anda berinteraksi dengan anak anda, apakata bangkitkan soalan-soalan yang paling mudah untuk dia menjawab. Lambat laun, ia akan tahu bentuk-bentuk pertanyaan sekaligus membuatkan ia kerap bertanya soalan yang bagus-bagus.

5. Dia sangat aktif tetapi bukan hiperaktif.

Ini kerana anak yang hiperaktif memiliki konsentrasi rendah berbanding anak yang mempunya bakat mampu berkonsentrasi pada satu hal untuk jangka masa yang lama. Kanak-kanak aktif memang tidak pernah duduk diam. Dalam rutin hariannya mesti ada saja idea yang ingin dicipta menjadi satu 'kerja' .

6. Kanak-kanak yang berbakat selalunya memiliki keinginan yang kuat pada satu hal yang menjadi tarikannya dan sering mencabar diri untuk melakukan hal yang sulit. Contohnya, ia akan berusaha bersungguh-sungguh membuka pintu dengan kunci yang banyak.

7. Kanak-kanak berbakat ini juga mempunyai imaginasi yang tinggi. Dia bijak mencipta sebuah cerita lengkap mengikut tautan imaginasinya. Diwaktu itu, kita harus menggalakkannya untuk bercerita perkara-perkara yang lebih logik . Huraian lebih kurang sama pada ciri ke- 9.

8. Dia juga mampu mengingati sesuatu dengan cukup mudah dan pandai pula menceritakan kembali apa yang ia pelajari dari buku, video dan peristiwa sekelilingnya. Syaratnya, anda bantu anak anda untuk mengingati perkataan awal.

Saya berikan contoh, anak saya mempunyai buku bertajuk Buah-buahan. Apabila dia meminta buku untuk di lihat, saya memberitahu anak saya supaya menumpukan pada satu-satu gambar. Ini bertujuan memorinya dapat 'menyalin' rupa bentuk gambar tersebut. Saya nak panggil istilah apa pun saya tidak tahu.hehehe. Siapa yang lebih pakar boleh komen saya dibawah.

Baik! saya cuba memberi rangsangan minda dengan bertanya kepadanya, "cuba awak tengok gambar ini,macamana rupanya, warnanya, dan sebagainya. Ringkas tapi berkesan. Jangan tanya terlalu banyak. Nak lagi berkesan, minta dia cari buah yang dia suka tengok. Lepas itu baru anda lakukan. Nour suka dengan pisang.

Apa yang anak anda akan peroleh? Sewaktu kami di pasaraya, kami pergi ke bahagian buah-buahan. Apa yang berlaku? Nour menunjukkan kepada kami buah pisang! " mak,abah, itu..(sambil memandang kami) pitchang!" itu sudah cukup membuatkan anda gembira. Saya pantang diberi peluang lantas saya bertanya, "dimana Nour lihat pisang itu?". Dia menjawabnya di dalam buku di rumah. Subhanallah. Jangan letih untuk soaljawab seterusnya apabila tiba di pasaraya.

9. Pandai mevariasikan sebuah gambar menjadi sebuah cerita yang berkait-kait dengan apa yang pernah di lihat olehnya.

Kanak-kanak di usia 1- 2 digalakkan melihat buku bergambar tanpa teks. Cuba rangsang pemikirannya dengan melihat pelbagai gambar. Sedang asyik saya menaip disini, tiba-tiba anak saya memanggil saya dengan kuat.

Dia pergi kearah saya dan meminta saya memandang kearahnya. Dia membawa 'my little pocket library' dan memberitahu apa yang dia lihat. "mak , ini chikal Nour". Pada mulanya saya buat tidak tahu. Dia memanggil kali kedua. Saya berhenti menaip. Saya berbual dengannya dan saya rakamkan begini, "ok , apa dia Nour? ; ni.. chikal Nour (menunjuk kepada gambar) ; Ok.. (saya ingatkannya) ni bukan basikal Nour kan? ; hm,butchan ; Nour ingat lagi tak waktu kita pergi kedai mainan tu? ; inyat, Nour naik chikal Nour (sambil tangan membuat gaya kayuhan dan sudah mula imagin ) kayuh,kayuh,kayuh.. pashtu Nour tuwlon(turun) , pashtu Nour putchin,putchin (pusing) ; ada apa di kedai mainan tu? ; ada car, ada chikal, ada broom2, ada buyan (buaian) , Yaya(adikberadik susuan) ada chikal,abang (abang Yaya) ada broom2. Selepas itu, selepas itu dan selepas itu . Saya terus menambah lagi cerita sebagai menarik tumpuan Nour terhadap ingatannya. 

Saya tidak pernah menganggap saya adalah sempurna dan anak saya adalah yang paling bagus. Perkongsian ini sekadar ingin berkongsi ilmu dan pengalaman yang belum sampai tempoh matangnya. Hahaha. pengalaman pun ada tempoh ke? Apa-apalah! Jadi saya harap , apa yang saya kongsikan ini dapat membantu anda diluar sana yang mencari-cari info menarik. Jika ada pendapat, komen, dan pertanyaan boleh berikan respon anda dibawah . Okey? 

gambar dari google

Sehingga berjumpa lagi,
Yang Hebat itu Allah
Yang lemah itu hamba.

Comments

Popular posts from this blog

PERKHIDMATAN SEWA MESIN CUCI CAR SEAT

Teks : Dhuha Rashidi
Foto : Dhuha Rashidi




Bagi anda yang ingin mendapatkan perkhidmatan sewa mesin cuci karpet boleh menghubungi kami di 019-399 6060 Encik Ikhwan. .
Kami menawarkan sewaan dengan harga berpatutan. Hanya RM110 sehari (tidak termasuk caj pengangkutan), anda sudah jimat wang. Bukan sahaja mencuci karpet sekaligus boleh mencuci car seat, sofa atau tilam. Mesin yang kami gunakan adalah dari jenama KARCHER yang berkualiti untuk cucian berat.  .
Macamana nak sewa ?
Mudah saja. Hubungi nombor tertera (Encik Ikhwan) untuk berbincang tentang tarikh dan hari sewaan, caj penghantaran , lokasi dan cara penggunaan. Team kami akan menghantar ke lokasi yang anda berikan mengikut perjanjian.  .
Sewaan mesin cuci ini adalah selama 24 jam. Dalam tempoh itu, anda bole mencuci seberapa mampu anda samada car seat, karpet , sofa atau tilam. Banyak testimoni kami antaranya ibu pejabat polis , sekolah sekolah rendah dan menengah , juga individu yang berminat mencuci sendiri. .
Kenapa cuci sen…

BENGKEL ASAS SENI KHAT

Teks : Dhuha Rashidi
Foto : Dhuha Rashidi

PENGENALAN
Seni khat merupakan salah satu warisan tampak Islam. Di Malaysia ia menjadi identiti melayu khususnya dalam penulisan Jawi. Ia merupakan seni yang begitu unik. Minat masyarakat terhadap seni khat semakin berkembang masa ini. Keterlibatan anak muda mula bercambah dan diharapnya berterusan.
Bengkel asas seni khat ini diwujudkan untuk membangkitkan semangat mencintai tulisan jawi. Menghalusi seni tulisan jawi atau penulisan Al-Quran. Agar budaya penulisan jawi dan Al-Quran ini kekal dari zaman ke zaman untuk generasi akan datang.
OBJEKTIF 1. Untuk memberi pendedahan teknik yang betul tentang kaedah penulisan khat. 2. Menguasai kemahiran seni penulisan khat. 3. Dapat mendalami jenis jenis tulisan khat.
MODUL KURSUS 1. Sejarah kesenian khat 2. Menulis huruf tunggal 3. manulis huruf bersambung 4. Menulis petikan ayat Quran dan hadith
PENYAMPAIAN Kursus ini dijalankan secara teori dan praktikal. Setiap peserta akan diberikan peralatan dan …

KISAH BAGAIMANA CARA MENDAPAT KETENANGAN HATI

Teks : Dhuha Rashidi
Foto : Dhuha Rashidi

Siapa tidak mahu hidup dalam aman dan tenteram. Hakikat sebenar di dalam kehidupan seorang hamba sudah fitrahnya cintakan sesuatu yang damai. Jika melihat orang jahat sekalipun, mereka juga mahu aman, damai , tidak mahu diganggu. Mereka mahu tenang dengan perbuatan mereka. Sedangkan perkerjaan mereka adalah sia-sia dan tertolak untuk menerima kedamaian hati.

Mereka juga sebenarnya mahu ketenangan. Apalagi kita yang sedar kita ini hanya hamba. 

Banyak orang pada hari ini luarnya nampak bahagia namun dalam hati menyimpan duka. Saya pernah mendengar orang berkata, kebahagiaan dalam hidup bukan diukur dengan sebanyak mana harta yang kita ada. Tetapi, setinggi mana tahap takwa kita dengan Allah. 

Kebahagiaan hakiki itu anugerah Allah bagi hambaNya yang bersyukur. Namun, bagaimana kita mahu praktikkan kedamaian agar sentiasa menyelimuti warna-warna harian kita. Saya bukanlah yang pandai dalam hal hukum hakam dan tafsiran ayat, namun saya amat tertar…