Skip to main content

HAPPY ANNIVERSARY BANG !

Teks : Dhuha Rashidi
Foto : Koleksi Dhuha Rashidi

" Biarlah abang masuk minang awak , " kata lelaki yang muncul kembali selepas 3 tahun masing-masing membawa diri.
" ahh, mana ada, kita kan macam adik beradik ? " kata perempuan bertudung hitam bangkit terus kedapur. Malas betul dia mahu melayan balas lelaki yang telah dikenali sejak di tingkatan 2.
Ada pula mahu kahwin dengan aku. Tak mahulah. Dia mengomel sendiri. Badan yang sedang sakit diurut sendiri. Itu jugalah yang buat lelaki itu kasihan mungkin. Setiap malam dia ketakutan diselubungi sakit yang amat misteri.
Hasrat pinangan di usul pula kepada kakak perempuan itu yang menumpangkan tempat tinggal selama dia berulang alik ke tempat belajar.
" Macamana ni , dia tanya akak, kamu mahu ?" soal kakak.
" Aduhhh, malas lah kak, " 
" Daaahh , dia yang tanya akak, beria betul macam serius je,".
" hmmm. . nantilah, fikir nak ke taknak ,"
" boleh pulak ?" kakak kerut dahi dengan jawapan adik nya sendiri.

Selang berhari , kakak cuba bertanya lagi, " kamu setuju ? "
" Macam ni lah kak, pergilah tanya bapak, jika bapak redho, aku redho "

Kakak menelefon bapak di kampung. Di beritahunya hasrat lelaki yang ingin meminang adik nya itu. " Pak, dia kata kalau pak okey, baru dia okey," Bapak hairan. Bukankah zaman ini zaman memilih sendiri. Apa mahu macam dulu.
Perempuan itu termenung. Dalam pejam , detik risau. Bolehkah aku mencintai setelah aku menemui cinta lainnya di dalam sujud ku? 
_________

Aku mengenal Dia setelah kau aku jumpa, 
aku mengenal Dia setelah engkau tiada, 
aku menemui Dia setelah kau kembali menjelma. 
Bisa kah kau juga membawa aku mengenal cinta cinta Nya sedang hati ini terikat janji, cintaku pada Rabbi. 
Putus tali pasti ku sakit. 
Patah cinta pastinya perit.

Aku tidak mampu berjalan tanpa Dia. 
Tidak mampu aku bangunpun tanpa Dia. Hanya kerana nafas ini milik Dia.

Aku hanya insan biasa.
Yang diuji Tuhan untuk duga
Apakah benar sembahnya seorang hamba
Pada Kasih yang sebenar di damba.

Aku juga perlu pimpinan,
Untuk ditunjuk jalan samar,
Di arah ke lorong yang benar

Telah aku mengakui fitrah.
Akulah yang dipimpin 
Tidaklah memimpin.

Laluan manakah jalannya terang ?
__________

Bingung. Mahu terimakah ? Dengan nasihat dan pandangan rakan terdekat, perempuan itu menunduk sujud mengharapkan ketenangan dan jawapan.
Mungkin sudah sampai masanya aku perlu terima.
Bermacam dugaan yang datang menembak. Di tujah fitnah yang ingin merosak. Kata hati dia, aku perlu kuat. Dugaan yang didepan bukan calang calang ributnya. Ya Allah. Sungguh perkahwinan ini adalah tanggungjawab dan amanah berat.
"Aku hadir bukan cinta yang buta. Aku hadir bukan keseronokan melupa diri. Aku hadir kerana Dia, aku menerima kerana Allah, aku ada lain perspektif fikir ku, dan tiada siapa yang menyedari"
Maka hari ini tarikh itu. 24 Disember 2011.
HAPPY ANNIVERSARY 😃
Terima kasih atas segalanya.


ini lah gambar paling romantik hihihi.

Comments

Popular posts from this blog

10 CADANGAN HADIAH PENGANTIN

Teks : Dhuha Rashidi

Ahhaaaa, dah pening ya nak beri apa pada pasangan pengantin. Dapat pula pasangan pengantin tu nanti sahabat baik kita, sepupu kita, adik beradik kita, orang yang kita hargai sangat. .
Kita nak beri mereka sesuatu yang istimewa. Tapi, kita sendiri pun buntu. .
Tidak mengapa. Saya tolong berikan idea. Mana tahu awak rasa berkenan salah satu kan?
IDEA HADIAH YANG RARE
1. SET PINGGAN MANGKUK.
Ini dirasakan ramai orang telah buat. Ia mudah dan murah. Senang nak bungkus kerana sudah berkotak. Boleh juga ditukar kepada set gelas dan sebagainya.
2. DAPUR GAS
Sebenarnya , untuk pasangan pengantin baru, keperluan gas adalah satu perkara yang mustahak. Untuk membeli gas baru memerlukan kos. Kita bokeh bantu pasangan baru nikah dengan hadiahkan mereka gas dan dapur.
3. BARANG ELEKTRIK
Ini juga hadiah yang sudah biasa di beri kepada pasabgan pengantin. Contoh barangan elektrik adalah seperti blander, iron, kettle , pembakar roti dan sebagainya yang berguna untuk keperluan hari…

HADIAH PENGANTIN BAWAH RM50

Teks : Dhuha Rashidi
Foto : Dhuha Rashidi

Minggu ini saya ligat menyiapkan tempahan untuk hadiah hari perkahwinan bulan Mac ini.
.

Musim cuti sekolah tiba lagi. Jadi padatlah jadual jemputan kenduri sepanjang minggu kan?
.

Saya berpeluang memeriahkan majlis perkahwinan dengan hadiah yang sangat mesra ekonomi ini. Hadiah perkahwinan bawah RM50.
.

Inilah contoh tulisan khat yang akan di framekan esok. Adik ni tempah saiz A4 dengan harga RM49 .

Unik kan?



TIPS AJAR ANAK JAWI

Teks:  Dhuha RashidiTerima kasih atas respon minat kalian berkaitan #tip ajar anak jawi.Demi melihat tulisan jawi terus hidup, ini adalah usaha kecil saya berkongsi secebis ilmu jawi yang tidak seberapa banyak ini. Mahir membaca dan menulis jawi ini eloknya dimulakan dari awal usia. Saya kongsikan sedikit tip asas bagaimana nak ajar anak pandai membaca dan menulis jawi.1. Sebelum anak pandai membaca mereka tentunya perlu mengenal beza huruf arab dan huruf jawi. Juga perlu diperkenalkan huruf jawi aturan za'aba. ( ini saya akan kongsikan pada posting lain)2. Memperkenalkan huruf-huruf gubalan Melayu. Kedudukan titik, bentuk huruf dan susunannya agar tidak tersalah.3. Memperkenalkan kelompok huruf jawi. Ada huruf bersambung dan tidak boleh disambungkan. Huruf berumah. Kedudukan titik huruf , tanda baca dan penomboran.4. memperkenalkan bunyi suku kata terbuka menggunakan carta suku kata jawi. Tentunya ini perlukan latihan yang kerap dan kreatif.5. Latihan menulis mengikut cara yang s…