Skip to main content

HAPPY ANNIVERSARY BANG !

Teks : Dhuha Rashidi
Foto : Koleksi Dhuha Rashidi

" Biarlah abang masuk minang awak , " kata lelaki yang muncul kembali selepas 3 tahun masing-masing membawa diri.
" ahh, mana ada, kita kan macam adik beradik ? " kata perempuan bertudung hitam bangkit terus kedapur. Malas betul dia mahu melayan balas lelaki yang telah dikenali sejak di tingkatan 2.
Ada pula mahu kahwin dengan aku. Tak mahulah. Dia mengomel sendiri. Badan yang sedang sakit diurut sendiri. Itu jugalah yang buat lelaki itu kasihan mungkin. Setiap malam dia ketakutan diselubungi sakit yang amat misteri.
Hasrat pinangan di usul pula kepada kakak perempuan itu yang menumpangkan tempat tinggal selama dia berulang alik ke tempat belajar.
" Macamana ni , dia tanya akak, kamu mahu ?" soal kakak.
" Aduhhh, malas lah kak, " 
" Daaahh , dia yang tanya akak, beria betul macam serius je,".
" hmmm. . nantilah, fikir nak ke taknak ,"
" boleh pulak ?" kakak kerut dahi dengan jawapan adik nya sendiri.

Selang berhari , kakak cuba bertanya lagi, " kamu setuju ? "
" Macam ni lah kak, pergilah tanya bapak, jika bapak redho, aku redho "

Kakak menelefon bapak di kampung. Di beritahunya hasrat lelaki yang ingin meminang adik nya itu. " Pak, dia kata kalau pak okey, baru dia okey," Bapak hairan. Bukankah zaman ini zaman memilih sendiri. Apa mahu macam dulu.
Perempuan itu termenung. Dalam pejam , detik risau. Bolehkah aku mencintai setelah aku menemui cinta lainnya di dalam sujud ku? 
_________

Aku mengenal Dia setelah kau aku jumpa, 
aku mengenal Dia setelah engkau tiada, 
aku menemui Dia setelah kau kembali menjelma. 
Bisa kah kau juga membawa aku mengenal cinta cinta Nya sedang hati ini terikat janji, cintaku pada Rabbi. 
Putus tali pasti ku sakit. 
Patah cinta pastinya perit.

Aku tidak mampu berjalan tanpa Dia. 
Tidak mampu aku bangunpun tanpa Dia. Hanya kerana nafas ini milik Dia.

Aku hanya insan biasa.
Yang diuji Tuhan untuk duga
Apakah benar sembahnya seorang hamba
Pada Kasih yang sebenar di damba.

Aku juga perlu pimpinan,
Untuk ditunjuk jalan samar,
Di arah ke lorong yang benar

Telah aku mengakui fitrah.
Akulah yang dipimpin 
Tidaklah memimpin.

Laluan manakah jalannya terang ?
__________

Bingung. Mahu terimakah ? Dengan nasihat dan pandangan rakan terdekat, perempuan itu menunduk sujud mengharapkan ketenangan dan jawapan.
Mungkin sudah sampai masanya aku perlu terima.
Bermacam dugaan yang datang menembak. Di tujah fitnah yang ingin merosak. Kata hati dia, aku perlu kuat. Dugaan yang didepan bukan calang calang ributnya. Ya Allah. Sungguh perkahwinan ini adalah tanggungjawab dan amanah berat.
"Aku hadir bukan cinta yang buta. Aku hadir bukan keseronokan melupa diri. Aku hadir kerana Dia, aku menerima kerana Allah, aku ada lain perspektif fikir ku, dan tiada siapa yang menyedari"
Maka hari ini tarikh itu. 24 Disember 2011.
HAPPY ANNIVERSARY 😃
Terima kasih atas segalanya.


ini lah gambar paling romantik hihihi.

Comments

Popular posts from this blog

PERKHIDMATAN SEWA MESIN CUCI CAR SEAT

Teks : Dhuha Rashidi
Foto : Dhuha Rashidi




Bagi anda yang ingin mendapatkan perkhidmatan sewa mesin cuci karpet boleh menghubungi kami di 019-399 6060 Encik Ikhwan. .
Kami menawarkan sewaan dengan harga berpatutan. Hanya RM110 sehari (tidak termasuk caj pengangkutan), anda sudah jimat wang. Bukan sahaja mencuci karpet sekaligus boleh mencuci car seat, sofa atau tilam. Mesin yang kami gunakan adalah dari jenama KARCHER yang berkualiti untuk cucian berat.  .
Macamana nak sewa ?
Mudah saja. Hubungi nombor tertera (Encik Ikhwan) untuk berbincang tentang tarikh dan hari sewaan, caj penghantaran , lokasi dan cara penggunaan. Team kami akan menghantar ke lokasi yang anda berikan mengikut perjanjian.  .
Sewaan mesin cuci ini adalah selama 24 jam. Dalam tempoh itu, anda bole mencuci seberapa mampu anda samada car seat, karpet , sofa atau tilam. Banyak testimoni kami antaranya ibu pejabat polis , sekolah sekolah rendah dan menengah , juga individu yang berminat mencuci sendiri. .
Kenapa cuci sen…

BENGKEL ASAS SENI KHAT

Teks : Dhuha Rashidi
Foto : Dhuha Rashidi

PENGENALAN
Seni khat merupakan salah satu warisan tampak Islam. Di Malaysia ia menjadi identiti melayu khususnya dalam penulisan Jawi. Ia merupakan seni yang begitu unik. Minat masyarakat terhadap seni khat semakin berkembang masa ini. Keterlibatan anak muda mula bercambah dan diharapnya berterusan.
Bengkel asas seni khat ini diwujudkan untuk membangkitkan semangat mencintai tulisan jawi. Menghalusi seni tulisan jawi atau penulisan Al-Quran. Agar budaya penulisan jawi dan Al-Quran ini kekal dari zaman ke zaman untuk generasi akan datang.
OBJEKTIF 1. Untuk memberi pendedahan teknik yang betul tentang kaedah penulisan khat. 2. Menguasai kemahiran seni penulisan khat. 3. Dapat mendalami jenis jenis tulisan khat.
MODUL KURSUS 1. Sejarah kesenian khat 2. Menulis huruf tunggal 3. manulis huruf bersambung 4. Menulis petikan ayat Quran dan hadith
PENYAMPAIAN Kursus ini dijalankan secara teori dan praktikal. Setiap peserta akan diberikan peralatan dan …

KISAH BAGAIMANA CARA MENDAPAT KETENANGAN HATI

Teks : Dhuha Rashidi
Foto : Dhuha Rashidi

Siapa tidak mahu hidup dalam aman dan tenteram. Hakikat sebenar di dalam kehidupan seorang hamba sudah fitrahnya cintakan sesuatu yang damai. Jika melihat orang jahat sekalipun, mereka juga mahu aman, damai , tidak mahu diganggu. Mereka mahu tenang dengan perbuatan mereka. Sedangkan perkerjaan mereka adalah sia-sia dan tertolak untuk menerima kedamaian hati.

Mereka juga sebenarnya mahu ketenangan. Apalagi kita yang sedar kita ini hanya hamba. 

Banyak orang pada hari ini luarnya nampak bahagia namun dalam hati menyimpan duka. Saya pernah mendengar orang berkata, kebahagiaan dalam hidup bukan diukur dengan sebanyak mana harta yang kita ada. Tetapi, setinggi mana tahap takwa kita dengan Allah. 

Kebahagiaan hakiki itu anugerah Allah bagi hambaNya yang bersyukur. Namun, bagaimana kita mahu praktikkan kedamaian agar sentiasa menyelimuti warna-warna harian kita. Saya bukanlah yang pandai dalam hal hukum hakam dan tafsiran ayat, namun saya amat tertar…