JODOH ; JIKA SUDAH SAMPAI WAKTUNYA

Teks : Dhuha Rashidi
Foto : Dhuha Rashidi


Dari pagi lagi kami bersiap - siap untuk perjalanan ke Sungai Petani. Menghadiri majlis perkahwinan kenalan saya di sekolah menengah suatu ketika dulu. Sudah 13 tahun kami tidak berjumpa. Ada sesekali kami berhubung namun terputus talian disebabkan kehilangan telefon pada tahun 2007.

Sudah lama saya mencarinya. Akhirnya saya dapat bertemu sahabat ini didalam laman sosial Facebook. Banyak yang kami kongsikan bersama sehingga beliau bertanya tentang jodoh. 

Saya kongsikan kepada beliau tanda tanda jodoh. Usah gusar tentang jodoh. Banyak perkara yang kami bincangkan bersama..

Banyak juga saya kongsikan tentang kehidupan dialam perkahwinan. Saya katakan, alam bujang dan alam kahwin itu berbeza. Alam menjadi ibu bapa juga beza. Kita akan melangkah banyak fasa dalam hidup setelah kita ini dewasa. 

Selepas melewati usia keremajaan, menginjak ke usia kedewasaan, kita tidak boleh berundur diri dari meneruskan kehidupan terus dan serius. Amanah dan bertanggungjawab. Oleh kerana itulah, kita si hamba yang kerdil lagi hina perlunya tingkatkan pengabdian diri kita kepada Allah.

Banyak lagi saya katakan, bahawa jodoh itu akan sampai dalam keadaan yang lemah lembut dan tidak serabut. Jodoh itu tenang. Ianya mendamaikan. Cepat atau lambat, kita usah gusar, kerana yang pentingnya adalah usaha kita untuk berusaha 'mencari'nya dan teruskan berdoa.

Satu hari itu, saya mendapat mesej di whatsapp.

" Kak, apa khabar?"
" Baik, awak dah nak kahwin ya,"
" ehhh, akak ni, tak boleh nak rahsia " 

Sebenarnya saya cuma terdetik untuk bertanyakan soalan itu, kerana saya dapat rasai aura jodohnya sudah sampai. Ma sha Allah. Saja pula saya meneka. Kebetulan pula jawapannya positif. Alhamdulillah.

Hari ini, 24 Disember saya menghadiri perkahwinan nya bersama pasangan nya. Sekali saya menyambut ulangtahun perkahiwnan saya yang kelima. 

Semoga Allah memberikan kita kehidupan yang lebih baik , dirahmati lagi diredhoi Allah. Amiin. 
SELAMAT PENGANTIN BARU FITRA ADILA.


Comments

Popular Posts