Skip to main content

PENGHUJUNG 2016 : DAH CAPAI TARGET KITA ?

Teks : Dhuha rashidi


Hai , Assalamualaikum 
Hari ini lewat pagi saya menjenguk blog untuk menulis sesuatu. Sungguh tidak sabar untuk memasuki fasa baru yang akan hadir tidak lama lagi. Kiranya inilah minggu terakhir tahun 2016. 

Mungkin saya masih tidak begitu sibuk dengan persiapan persekolahan anak memandangkan anak saya baru memasuki usia 5 tahun. Berbanding rakan lain yang mempunyai anak bersekolah rendah dan menengah, maka perhatian di akhir-akhir tahun begini sememangnya perlu di tekankan. Lagi pula sebagai satu semangat pada mereka untuk kembali ke sekolah pada Januari nanti. 

Cuba kita ingat kembali bermula dari awal tahun apa yang telah kita lakukan. Apa bisnes yang kita usahakan. Apa pencapaian yang telah kita miliki?

Sepanjang 2016 ini , begitu banyak sekali pengalaman berharga yang telah saya lalui. Memasuki dunia bisnes emas pada 18 Ogos 2015 dengan ilmu yang masih kurang dan pengalaman bisnes yang tidak begitu kukuh. banyak perkara saya tidak tahu. Sehingga menggunakan platform media sosial sebagai tapak market pun saya tidak pandai dan tiada ilmu.

Ingat lagi diwaktu itu, saya hanya mengikut cakap leader sahaja, perlunya iklan dengan kerap untuk orang nampak apa yang kita niagakan. Tanpa mengetahui tentang algoritma facebook, LKS dan sebagainya. Sehingga orang tegur terlalu banyak iklan yang keluar di newsfeed mereka. 

Awal 2016 saya telah memulakan kerja apa yang telah saya azamkan pada penghujung 2015 waktu itu. Belajar bagaimana berbisnes di facebook. Bagaimana mahu beriklan di blog. Saya mencari-cari tok guru terpercaya yang boleh saya follow untuk kebaikan bisnes saya. Sehingga saya menemui GSL Group Support Like saya bertemu dengan ramai rakan positif dan kemudiannya saya mengenali lebih ramai guru bisnes yang hebat.

Sepanjang 2016 ini saya mengikuti seminar berkaitan bisnes antaranya Seminar SPEAK anjuran Hisham Salleh pengacara tv RTM, Seminar IMKK di IDCC Shah Alam pada bulan Mei. Bengkel - bengkel kecil, kelas -kelas bisnes dan sebagainya. Banyak sekali pengalaman yang indah sepanjang 2016 ini. 

Yang memberikan saya satu kepuasan di tahun 2016 ini ialah , walaupun dengan keadaan ekonomi yang tidak stabil, masih ada rezeki untuk saya teruskan berniaga emas dan lain-lain. Saya berjaya menjual beratus Gram emas dan berjaya mendaftarkan keahlian powergold dibawah saya dan anak-anak buah. 

Percayalah, apa yang telah kita tuliskan dalam buku matlamat kita itu in sha Allah jika berusaha dengan bersungguh untuk kita mencapainya, pasti kita akan dapat memilikinya. Walaupun tidak semua perkara yang dapat dicapai, saya tetap bersyukur kerana 2016 adalah tahun saya memecut keberanian untuk mencuba perkara baru di luar dari kebiasaan.

Semoga 2017 yang bakal menjelma nanti, lebih banyak perkara baru yang dapat kita lakukan sekaligus menjadi sebab tercapai nya target tahunan kita nanti. Amiin.

SEMOGA BERJAYA UNTUK ANDA SEMUA :)


Comments

Popular posts from this blog

10 CADANGAN HADIAH PENGANTIN

Teks : Dhuha Rashidi

Ahhaaaa, dah pening ya nak beri apa pada pasangan pengantin. Dapat pula pasangan pengantin tu nanti sahabat baik kita, sepupu kita, adik beradik kita, orang yang kita hargai sangat. .
Kita nak beri mereka sesuatu yang istimewa. Tapi, kita sendiri pun buntu. .
Tidak mengapa. Saya tolong berikan idea. Mana tahu awak rasa berkenan salah satu kan?
IDEA HADIAH YANG RARE
1. SET PINGGAN MANGKUK.
Ini dirasakan ramai orang telah buat. Ia mudah dan murah. Senang nak bungkus kerana sudah berkotak. Boleh juga ditukar kepada set gelas dan sebagainya.
2. DAPUR GAS
Sebenarnya , untuk pasangan pengantin baru, keperluan gas adalah satu perkara yang mustahak. Untuk membeli gas baru memerlukan kos. Kita bokeh bantu pasangan baru nikah dengan hadiahkan mereka gas dan dapur.
3. BARANG ELEKTRIK
Ini juga hadiah yang sudah biasa di beri kepada pasabgan pengantin. Contoh barangan elektrik adalah seperti blander, iron, kettle , pembakar roti dan sebagainya yang berguna untuk keperluan hari…

HADIAH PENGANTIN BAWAH RM50

Teks : Dhuha Rashidi
Foto : Dhuha Rashidi

Minggu ini saya ligat menyiapkan tempahan untuk hadiah hari perkahwinan bulan Mac ini.
.

Musim cuti sekolah tiba lagi. Jadi padatlah jadual jemputan kenduri sepanjang minggu kan?
.

Saya berpeluang memeriahkan majlis perkahwinan dengan hadiah yang sangat mesra ekonomi ini. Hadiah perkahwinan bawah RM50.
.

Inilah contoh tulisan khat yang akan di framekan esok. Adik ni tempah saiz A4 dengan harga RM49 .

Unik kan?



SEWA MESIN CUCI KARPET

Teks : Dhuha Rashidi
Foto : Dhuha Rashidi

Sepanjang minggu ini klien kami adalah dari geng geng ofis yang nak cuci karpet ofis. Yang kami lihat, jika mereka menelefon untuk tempahan mesin cuci, terus sewa sekali dengan team cce.




Ada yang tak mampu nak cuci sendiri kan? Serahkan saja pada kami untuk tidak memenatkan.  .
Bermakna, CCE beri anda dua pilihan. Samada mahu cuci sendiri atau kami yang akan cucikan.  .
Cuci sendiri memang lebih jimat. Lebih puashati kerana sentuhan cucian tangan sendiri. Tapiiiii, jika anda sudah kekurangan masa atau kurang tenaga kerja, kami sedia bila bila masa memberi khidmat. .

Bezanya, caj perkhidmatan akan naik bertambah. Namun, ia tetap masih berbaloi dengan harga sewaan ini. .
Penghantaran pula akan dikenakan mengikut lokasi. Kami membuka sewaan mesin cuci karpet ini di kawasan sekitar Lembah Klang.  .
Sewa selama 24jam anda boleh cuci sepuas hati atau kongsi kongsi. .
Atau. Sewa sekali dengan team CCE, kami datang cuci cuci. Okey okey ?
Untuk booking…