PENGHUJUNG 2016 : DAH CAPAI TARGET KITA ?

Teks : Dhuha rashidi


Hai , Assalamualaikum 
Hari ini lewat pagi saya menjenguk blog untuk menulis sesuatu. Sungguh tidak sabar untuk memasuki fasa baru yang akan hadir tidak lama lagi. Kiranya inilah minggu terakhir tahun 2016. 

Mungkin saya masih tidak begitu sibuk dengan persiapan persekolahan anak memandangkan anak saya baru memasuki usia 5 tahun. Berbanding rakan lain yang mempunyai anak bersekolah rendah dan menengah, maka perhatian di akhir-akhir tahun begini sememangnya perlu di tekankan. Lagi pula sebagai satu semangat pada mereka untuk kembali ke sekolah pada Januari nanti. 

Cuba kita ingat kembali bermula dari awal tahun apa yang telah kita lakukan. Apa bisnes yang kita usahakan. Apa pencapaian yang telah kita miliki?

Sepanjang 2016 ini , begitu banyak sekali pengalaman berharga yang telah saya lalui. Memasuki dunia bisnes emas pada 18 Ogos 2015 dengan ilmu yang masih kurang dan pengalaman bisnes yang tidak begitu kukuh. banyak perkara saya tidak tahu. Sehingga menggunakan platform media sosial sebagai tapak market pun saya tidak pandai dan tiada ilmu.

Ingat lagi diwaktu itu, saya hanya mengikut cakap leader sahaja, perlunya iklan dengan kerap untuk orang nampak apa yang kita niagakan. Tanpa mengetahui tentang algoritma facebook, LKS dan sebagainya. Sehingga orang tegur terlalu banyak iklan yang keluar di newsfeed mereka. 

Awal 2016 saya telah memulakan kerja apa yang telah saya azamkan pada penghujung 2015 waktu itu. Belajar bagaimana berbisnes di facebook. Bagaimana mahu beriklan di blog. Saya mencari-cari tok guru terpercaya yang boleh saya follow untuk kebaikan bisnes saya. Sehingga saya menemui GSL Group Support Like saya bertemu dengan ramai rakan positif dan kemudiannya saya mengenali lebih ramai guru bisnes yang hebat.

Sepanjang 2016 ini saya mengikuti seminar berkaitan bisnes antaranya Seminar SPEAK anjuran Hisham Salleh pengacara tv RTM, Seminar IMKK di IDCC Shah Alam pada bulan Mei. Bengkel - bengkel kecil, kelas -kelas bisnes dan sebagainya. Banyak sekali pengalaman yang indah sepanjang 2016 ini. 

Yang memberikan saya satu kepuasan di tahun 2016 ini ialah , walaupun dengan keadaan ekonomi yang tidak stabil, masih ada rezeki untuk saya teruskan berniaga emas dan lain-lain. Saya berjaya menjual beratus Gram emas dan berjaya mendaftarkan keahlian powergold dibawah saya dan anak-anak buah. 

Percayalah, apa yang telah kita tuliskan dalam buku matlamat kita itu in sha Allah jika berusaha dengan bersungguh untuk kita mencapainya, pasti kita akan dapat memilikinya. Walaupun tidak semua perkara yang dapat dicapai, saya tetap bersyukur kerana 2016 adalah tahun saya memecut keberanian untuk mencuba perkara baru di luar dari kebiasaan.

Semoga 2017 yang bakal menjelma nanti, lebih banyak perkara baru yang dapat kita lakukan sekaligus menjadi sebab tercapai nya target tahunan kita nanti. Amiin.

SEMOGA BERJAYA UNTUK ANDA SEMUA :)


Comments

Popular Posts