Skip to main content

PETUA ANAK MUDAH TIDUR

Teks : Dhuha Rashidi
Foto : Koleksi Peribadi

[ Silakan SHARE ] Ini Antara Petua Nak Bagi Anak Mudah Tidur 

Hai MAK BAPAK BUDAK semua maih sini baca ni. Korang nak #Tag nama sesape pun boleh ikut suka korang lah.

Amalan ni saya dah kaji dari anak pertama lagi. Alhamdulillah setakat ni saya suka cara ni. Mungkin sebab saya dah biasa buat dari mereka baby lagi. Kajian dibuat berdasarkan berapa tempoh masa untuk anak lelap dan berapa lama mereka tidur. 

Ni saya bagi pada yang baru dapat baby dan nak dapat baby. Amiin. Kalau dah besar tu mungkin makan masa anak tu nak serasi. Sebab pola tidur mereka dah terbentuk mengikut cara mak ayah mereka ajar. Sapa baru dapat baby sesuai sangat buat cara ni.

Apa dia?

Amalkan dodoi anak dengan SURAH SURAH ALQURAN. Macam saya selalu baca surah ALFATIHAH, 3 QUL, Ayat Kursiy, Surah Yasin 1-9 . Ulang tu sahaja dulu.

Bukanlah kata muzik untuk tidur tu tak bagus . Tu pilihan masing-masing lah. Nak cerita nya kat sini, adalah lebih baik kita dodoikan anak dengan bacaan ayat suci. 

Tanamkan dalam otak mereka kalimah Yang Maha Agung. Kita selalu mintak doa semoga anak kita jadi soleh solehah tapi kita sendiri tak nak amalkan cara nak bagi mereka jadi anak soleh. 

Semoga doa kita diperkenankan dalam masa sama kita amalkan didikan anak soleh dari kecil lagi. In sha Allah.

Kajian mengatakan, lantunan ayat suci Al-Quran menciptakan sekelompok frekuensi yang dapat mencapai telinga kemudian bergerak ke sel sel otak dan ianya boleh mempengaruhi sel sel tu. Hebatnya Kalam Allah.

Jadi, apa yang anak kita dengar, itulah yang tertanam dalam fikiran, hati dan otak mereka. 

Banyak kelebihan amalkan Surah untuk tidurkan anak antaranya :

1. Anak akan serasi dengar alunan surah yang kita ulang-ulang hari-hari kat dia. Sambil tepuk ke, sambil buai ke, tak kisahlah kan.

2. Baca surah, dalam hati kita niat semoga hati anak-anak kita cinta kasih dengan Al Quran. Kita pun dapat pahala sekali ye dak?

3. Bila baca dari hati, dialun-alunkan dengan suara yang paling sedap, anak akan rasa begitu tenang, damai, tenteram, lepastu senang sangat tidur. 

Benda ni kena amal selalu. Kalau boleh yang baru nak start, ulang surah yang sama saja. Bila anak dah biasa dengar suara ibu atau ayahnya, boleh tukar2 surah. Dengan lenggok yang sama, mereka tetap berasa nyaman walaupun surah berbeza.

4. Sambil baca tu, kita berkesempatan tiup kat ubun-ubun anak. Bila dah lelap, kita boleh bisik pula kata-kata doa yang baik-baik pada telinga mereka.

5. Kelebihan lain, kita sentiasa ulang mengaji Quran. Tak delah tunggu time lepas solat saja. Maklumlah, dah ada anak dua tiga kan, sempat bagi salam je kengkadang sebab anak dah meragam.

Okeylah, semoga bermanfaat untuk semua. Kalau sesuai dan okey, cubalah. Mana tahu menjadi. In sha Allah.

#NotaDidik : Dulu saya ada alunkan lagu, lambat betui nak lelap, agaknya terlebih sedap lagu tu. Haha. Ada juga alunkan zikir , boleh juga. Tapi ayat Quran lagi power rupanya. 

#EmakNourDanElham

Comments

Popular posts from this blog

10 CADANGAN HADIAH PENGANTIN

Teks : Dhuha Rashidi

Ahhaaaa, dah pening ya nak beri apa pada pasangan pengantin. Dapat pula pasangan pengantin tu nanti sahabat baik kita, sepupu kita, adik beradik kita, orang yang kita hargai sangat. .
Kita nak beri mereka sesuatu yang istimewa. Tapi, kita sendiri pun buntu. .
Tidak mengapa. Saya tolong berikan idea. Mana tahu awak rasa berkenan salah satu kan?
IDEA HADIAH YANG RARE
1. SET PINGGAN MANGKUK.
Ini dirasakan ramai orang telah buat. Ia mudah dan murah. Senang nak bungkus kerana sudah berkotak. Boleh juga ditukar kepada set gelas dan sebagainya.
2. DAPUR GAS
Sebenarnya , untuk pasangan pengantin baru, keperluan gas adalah satu perkara yang mustahak. Untuk membeli gas baru memerlukan kos. Kita bokeh bantu pasangan baru nikah dengan hadiahkan mereka gas dan dapur.
3. BARANG ELEKTRIK
Ini juga hadiah yang sudah biasa di beri kepada pasabgan pengantin. Contoh barangan elektrik adalah seperti blander, iron, kettle , pembakar roti dan sebagainya yang berguna untuk keperluan hari…

HADIAH PENGANTIN BAWAH RM50

Teks : Dhuha Rashidi
Foto : Dhuha Rashidi

Minggu ini saya ligat menyiapkan tempahan untuk hadiah hari perkahwinan bulan Mac ini.
.

Musim cuti sekolah tiba lagi. Jadi padatlah jadual jemputan kenduri sepanjang minggu kan?
.

Saya berpeluang memeriahkan majlis perkahwinan dengan hadiah yang sangat mesra ekonomi ini. Hadiah perkahwinan bawah RM50.
.

Inilah contoh tulisan khat yang akan di framekan esok. Adik ni tempah saiz A4 dengan harga RM49 .

Unik kan?



TIPS AJAR ANAK JAWI

Teks:  Dhuha RashidiTerima kasih atas respon minat kalian berkaitan #tip ajar anak jawi.Demi melihat tulisan jawi terus hidup, ini adalah usaha kecil saya berkongsi secebis ilmu jawi yang tidak seberapa banyak ini. Mahir membaca dan menulis jawi ini eloknya dimulakan dari awal usia. Saya kongsikan sedikit tip asas bagaimana nak ajar anak pandai membaca dan menulis jawi.1. Sebelum anak pandai membaca mereka tentunya perlu mengenal beza huruf arab dan huruf jawi. Juga perlu diperkenalkan huruf jawi aturan za'aba. ( ini saya akan kongsikan pada posting lain)2. Memperkenalkan huruf-huruf gubalan Melayu. Kedudukan titik, bentuk huruf dan susunannya agar tidak tersalah.3. Memperkenalkan kelompok huruf jawi. Ada huruf bersambung dan tidak boleh disambungkan. Huruf berumah. Kedudukan titik huruf , tanda baca dan penomboran.4. memperkenalkan bunyi suku kata terbuka menggunakan carta suku kata jawi. Tentunya ini perlukan latihan yang kerap dan kreatif.5. Latihan menulis mengikut cara yang s…