Skip to main content

Posts

Showing posts from 2017

SERVIS COPYWRITING BUAT AYAT IKLAN

Teks : Dhuha RashidiAssalamualaikum PEMBERITAHUAN .Bermula dari bulan OKTOBER 2017 ini saya mengambil semula sebarang servis berkaitan content marketing, copywriting, dan storytelling untuk anda yang tak cukup masa nak siapkan sendiri.Saya faham, ramai tak cukup masa nak update status setiap hari. Bukan pasal malas, tapi sebab tak ada ayat yang tersedia. Okey faham tuuu. Bila dah takde konten, mudah jer rasa blur kan? Sebab tu saya nak bantu anda yang serius buat bisnes tapi MEMANG tak sempat nak buat semua ni SENDIRI. Jadi saya menawarkan kepada anda sesiapa sahaja yang TAK ADA MASA buat sendiri . Tak berapa MAHIR BUAT ayat iklan. Memang tak berapa nak kreatif fikir ayat best. Detail adalah seperti berikut : 1. SERVIS CONTENT MARKETING [ RM 590 ]Apa yang anda dapat dalam pakej ini:a) 30 status berisi untuk FB ikut niche anda
b) 4 Copywriting ayat iklan yang mampu tarik minat orang.
c) 3 Storytelling ayat menjual dalam bentuk cerita.
d) 5 Jenis konten berkaitan TIP, PANDUAN, CARA, CIR…

KEMBALI BERBLOG

Teks : Dhuha Rashidi
Assalamualaikum
Setelah sekian lama Dhuha tak aktif di blog, hari ini memulakan semula aktiviti mengupdate di blog yang disayangi ini.Disini Dhuha akan kongsikan ilmu jawi dan khat untuk tatapan pembaca. Semoga ada manfaatnya bagi sesiapa yang datang singgah ke sini. Dhuha Rashidi

BISNES FIKIR DUNIA FIKIR AKHIRAT

Teks : Dhuha Rashidi
Foto : Dhuha RashidiHello hello, Assalamualaikum.
Hai jangan lupakan sayaaaa. Saya masih wujud lagi di blog ini . Cuma keadaan agak sibuk kebelakangan ni ditambah pulak dengan nak dekat puasa . Banyak sangat aktiviti yang saya buat selama senyap ni. Tapi siapalah kita manusia biasa. Mana mampu untuk lakukan SEMUA benda sekaligus. Mana mampu saya mahu update setiap aktiviti bila dah jadual terlalu padat.Satu saja saya dapat! Ini membuktikan, kita hamba yang lemah dan tak berkuasa apa. Siapa kita berlagak mahu lakukan banyak perkara dengan sempurna sedang kita TAK MAMPU apapun. Segala KEMAMPUAN selama ni sebenarnya dari Allah. Allah yang bantu kita, izinkan kita, beri kita secebis kekuatan Maha Kuat. Bisnes dengan kesibukan dunia adalah PALING JELEK untuk di praktik. Sedang, bisnes yang berkesempatan mengerja hal akhirat, PALING INDAH dilalui.Ia berbeza.Pastinya, jika kita kejar akhirat, duniakan datang. Kejarkan dunia, akhirat tak nampak bayang. Nauzubillahiminzal…

BOOKMARK HADIAH HARI GURU

Teks:  Dhuha Rashidi
Foto:  Dhuha Rashidi

Alhamdulillah. Order dari customer semakin bertambah. Segala yang kita miliki saat ini adllah kurniaan Allah. Maka, selataknyalah kita bersyukur kepada Allah atas segala nikmat kurniaanNya.
Sempena hari Guru nanti, ramai ibu bapa menempah nama untuk diberikan kepada guru anak-anak mereka. 
Baiknya hati ibubapa yang hargai guru-guru yang bersungguh mendidik anak. 
Ni haaaa, penuh dengan bookmark je. 


Walaupun, saya buat tawaran ini untuk hari guru, namun ada juga yang berminat menulis nama pada bookmark untuk dijadikan penanda AlQuran.

Ada yang mahu berikan pada mak. Pada adik dan sebagainya.

Pemurahnya hati mereka. Saya dengan senang hati menulis dengan penuh kasih sayang buat pelanggan yang menempah.




Bookmark ini murah sahaja. Hanya RM7 untuk satu nama. Tapi kalau dah ambil banyak-banyak, tentulah harganya hanya RM5 sekeping. 
Corak dan warna semua adalah idea saya sendiri. Tentunya 100% handmade tau.
Jika berminat menempah nama pada bookmark…

TIPS AJAR ANAK JAWI

Teks:  Dhuha RashidiTerima kasih atas respon minat kalian berkaitan #tip ajar anak jawi.Demi melihat tulisan jawi terus hidup, ini adalah usaha kecil saya berkongsi secebis ilmu jawi yang tidak seberapa banyak ini. Mahir membaca dan menulis jawi ini eloknya dimulakan dari awal usia. Saya kongsikan sedikit tip asas bagaimana nak ajar anak pandai membaca dan menulis jawi.1. Sebelum anak pandai membaca mereka tentunya perlu mengenal beza huruf arab dan huruf jawi. Juga perlu diperkenalkan huruf jawi aturan za'aba. ( ini saya akan kongsikan pada posting lain)2. Memperkenalkan huruf-huruf gubalan Melayu. Kedudukan titik, bentuk huruf dan susunannya agar tidak tersalah.3. Memperkenalkan kelompok huruf jawi. Ada huruf bersambung dan tidak boleh disambungkan. Huruf berumah. Kedudukan titik huruf , tanda baca dan penomboran.4. memperkenalkan bunyi suku kata terbuka menggunakan carta suku kata jawi. Tentunya ini perlukan latihan yang kerap dan kreatif.5. Latihan menulis mengikut cara yang s…

Segmen Eja Jawi [ Kaf Atau Qof]

Teks:  Dhuha Rashidi#EjaJawi Huruf Kaf Atau Qof? Macamana nak eja perkataan yang hujungnya huruf K ? Ada yang kita lihat ejaan jawi itu berakhir dengan huruf Kaf 'ك ' dan ada juga berakhir dengan huruf Qof 'ق' . Baik, perkara pertama yang perlu kita lihat untuk kenal pasti samada nak Kafك ke Qofق ialah, tentukan dulu samada perkataan itu:1. Kata jati melayu
2. Kata serapan Inggeris
3. Serapan asing.Contoh perkataan yang kita ambil seperti:A) kakak - kata jati melayu
B) klinik - serapan InggerisCara seterusnya:
1. asingkan suku kata dulu. Contoh :KA / KAK - 2 suku kata
KLI/ NIK - 2 suku kata2. Labelkan " konsonan-vokal" pada huruf tersebut.K - (konsonan)
A - ( vokal)
K - ( konsonan)
A - ( vokal)
K - ( konsonan)K - ( konsonan)
L - (konsonan)
I - (vokal)
N - (konsonan)
I - (vokal)
K - ( konsonan)*ini dinamakan kaedah tulis jawi. ( ini saya akan buat satu posting lain)Bila sudah kenalpasti itu, kita lihat ini pula. 1. [Huruf K diawal suku kata]
Contoh seperti &…

KHAT ON KANVAS BY DHUHARASHIDI

Teks:  Dhuha Rashidi
Foto:  Dhuha Rashidi

Ini kanvas pertama yang di order oleh seorang lelaki dari Langkawi. Saiznya tidak besar. Tetapi, beliau mahu saya menulis Surah Alfatihah serta terjemahan.

Jadi, saya caj agak tinggi. RM1.5K tidak termasuk pengeposan.

Background yang dipilih adalah kehijauan. Beliau mahukan pandangan ketenangan. Jadi beginilah jadinya.



Bila dah siap nanti saya tunjuk bagaimana hasilnya okey.

Nak tempah khat kanvas? Boleh hubungi saya Dhuha.

SAMBUNG KERJA MURAL

Teks:  Dhuha Rashidi
Foto:  Dhuha RashidiAlhamdulillah. Syukur atas segala nikmat Tuhan diberikan pinjam pada kita. Saat ini masih boleh bernafas. Sempurna. Jika terkurang satu kita rasa kehilangan. Disebabkan itu kita perlu bersyukur. Usah kita merungut apa yang belum ada. Kerana yang kita telah ada belum tentu kita benar benar hargainya.Hari ini cadangnya saya mahu sambung semula mural khat di sekolah agama yang terletaknya di kampung saya.Seminggu tinggal kerana demam dan sakit sakit lain.Hari ni, saya nak sambung pada bahagian atas. Tulisan Asmaul Husna terpilih. Semoga segalanya dipermudahkan. Amiin.
Teks : Dhuha Rashidi
Foto : Dhuha Rashidi

Alhamdulillah.sekian lama juga saya menyepi menulis di blog. Beberapa hari saya tinggalkan penulisan di blog disebabkan oleh kesihatan yang tidak mengizinkan saya fokus menulis.
Nak diceritakan, memang banyak cerita seni sepanjang April ini. Namun, segalanya saya berserah kepada Allah samada Dia izinkan saya untuk berkongsi disini. 
April ini dimulai dengan 1April yang terisi. Sehingga membawa kepada April yang sibuk sepanjang hari. Mungkin disebabkan itu , kesihatan saya terjejas.
Hah, itulah. Nak bekerja pun beringat-ingat lah kan. Asyik sangat kerja sana sini tak fikir letih penat, akhirnya boleh jatuh sakit.
Namun, setiap itu semua ada hikmahnya. Saya hanya suka mengambil sesuatu yang terjadi dari sudut positif. Ada sesuatu Allah nak ajar dalam ujiannNya. 
InshaAllah.
Apapun, kedai khat saya tetap buka seperti biasa. Boleh menghubungi saya untuk pertanyaan berkaitan seni.

BENGKEL ASAS SENI KHAT KUALA KANGSAR PERAK TELAH BERJALAN

Teks:  Dhuha Rashidi
Foto:  Dhuha Rashidi

Semalam, bertarikh 18 April 2017, pihak DR Resources berjaya memenuhi undangan berkongsi ilmu khat di Sekolah Agama Rakyat Al Umariyah Kampung Talang Masjid.






Bengkel ini adalah bengkel asas yang dijalankan bermula awal April lalu. Alhamdulillah sambutan setakat ini amat menggalakkan. 
Bengkel asas seni khat ini kami khususkan dahulu di daerah Kuala Kangsar. Tidak hanya itu, inshaAllah, kami menerima jemputan di luar daerah juga demi menyampaikan ilmu kesenian islam ini.
Di bengkel asas seni khat ini, peserta akan mempelajari asas mengenali pena dan peralatan menulis. Asas memegang pena. Asas membentuk garisan dan bulatan sebagai satu latihan sebelum menulis khat.
Amatlah digalakkan agar urusetia peserta dapat menyediakan peralatan lengkap seperti yang telah dimaklumkan. Ini bertujuan agar tidak membuang masa hanya dengan mengasah, mengedar kertas dan sebagainya. 
Pihak DR resources menerima undangan dari pelbagai pihak jika mahu mnngadakan ben…

HADIAH YANG PALING UNIK UNTUK YANG TERSAYANG

Teks : Dhuha Rashidi Foto : Dhuha Rashidi
Tercari-cari hadiah apa yang bajet rendah? Tapi nak yang cantik. Nampak unik dan menarik.
Haa, InshaAllah, klik saja blog saya ni, awak jumpa hadiah yang best untuk diberikan kepada rakan, ibu bapa, bff, pengantin, guru dan cenderahati seumpamanya. Ini dia produk khat frame saya.





*NOTIS DILARANG MENGAMBIL GAMBAR TANPA IZIN ADMIN KECUALI UNTUK PENGESAHAN ORDER
Banyak pilihan yang boleh didapati.
Untuk tempahan, sila hubungi saya di whatsapp 0192095522.

BENGKEL KHAT SEKOLAH KAFA

Teks : Dhuha Rashidi
Foto : Dhuha Rashidi

Pada minggu lepas, 7 April 2017 , saya telah mengadakan bengkel khat untuk pelajar sekolah kafa di SRAR AL AMAN ,TAMAN JASA KUALA KANGSAR. 
Bengkel itu berlangsung selama hampir 3 jam. Ia sememangnya satu pengalaman berharga bagi saya. Hasrat dihati mahu pusing satu Malaysia menyebarkan ilmu khat ini selama mana yang saya perolehi sewaktu belajar dahulu. 
Inilah bekalan yang mahu saya tinggalkan sebelum saya tiada nanti. 
Okey , nak tahu cerita ? Bengkel ini disertai oleh murid tahun 4 , 5 dan 6 . Memamg pelbagai ragam dan karenah yang kita jumpa bila berhadapan dengan budak-budak ini.
Ada yang bersungguh, ada juga yang langsung tak berminat dengan khat. Mereka diam tanpa buat apa2. Hahaha. Ya, kita tak boleh nak paksa orang minat apa yang kita suka. 
Walaupun tujuan asalnya mahu memupuk semangat cinta jawi dan seni islam, andai belum terbit suka kepada seni , mereka tiada rasa. Mungkin murid murid ini perlu dibentuk lebih lagi untuk menzahirk…

KURSUS KHAT DI UNIVERSITI SULTAN AZLAN SHAH CHANDAN KUALA KANGSAR

Teks : Dhuha RashidiHari ini, saya diberitahu oleh pembantu setia Encik Wan mengatakan jawapan yang diberikan oleh Admin Perpustakaan Universiti Sultan Azlan Shah berkenaan cadangan mengadakan kursus khat dengan kerjasama DR Resources dan USAS sendiri. Bagi saya ini adalah satu pengalaman yang sangat berharg dan mengharapkan agar kerjasama ini dapat tercapai dengan baik dan berterusan.Bagi saya sebagai penulis khat, hasrat dihati mahu berbakti kepada penduduk di tanah lahir sendiri sebelum mengepak sayap jauh lebih besar di tempat orang.Kerjasama ini juga turut disertai oleh Kolej Komuniti Kuala Kangsar bagi menampakkan keseriusan kami menganjurkan program islamik seperti ini. Disamping itu, sebagai satu usaha men8ngkatkan dan terus menghidupkan martabat jawi dan kesenian Islam di Malaysia dan serata dunia.Bagi yang berminat untuk sertai kursus khat ini, boleh hubungi saya di 0192095522 atau follow saya di Facebook.

SIRI EJA JAWI 2

Teks : Dhuha Rashidi #EjaJawi Bentuk kata dasar Ekasuku - Cara eja jawi kaedah KVK ( vokal 'a' ditengah) Contoh perkataan ekasuku seperti :
1. Jam - J- Konsonan/A- Vokal/M- Konsonan
2. Van - KVK
3. Bas - KVKJika mahu mengeja perkataan pola 'kvk' - vokal 'a' ditengah ini ialah, buang huruf alif ' ا ' . Huruf vokal ' ا ' tidak digunakan sebagai lambang bunyi 'a' . Contoh:
  K  V  K
--------------
  b  a  s 
--------------
                                                                         ب ا سHuruf alif ditengah dibuang jika mahu mengeja perkataan ekasuku.Bas - باس dibuang alif menjadi = بسContoh ejaan ekasuku lain.
1. Jam - جام > buang alif = جم
2. Van - ۏان  > buang alif = ۏن
3. Pam - ڤام  > buang alif = ڤم
_________*Nota tambahan - tidak dibuang huruf alif ditengah pada kaedah seperti dibawah.[Kaedah "WA_" ekasuku] Kaedah ini memerlukan dua syarat iaitu :
1. Kata dasarnya mestilah ekasuku.
2. Ekasuku pula iala…

SIRI EJA JAWI DI FACEBOOK 1

Teks:  Dhuha Rashidi
#EjaJawi Kedudukan huruf Hamzah ( ء )1. Hamzah diatas huruf alif. ( أ )
Terjadi pada imbuhan awalan D,S,K ( د ، س ، ك )Contoh: 
a). Diangkat - دأڠکت
b). Seekor - سأيكور
c). Keatas - كأتس2. Hamzah dibawah huruf alif ( إ )Contoh:  a). Islam -  إسلام
b). Eh! -  إيه
c). E - dagang - إي-دا‌ݢڠ3. Hamzah sejajar atau setara ( دعاء)
Kata pinjaman Bahasa Arab seperti:a). Alquran - القرءان
b). Wudhu' - وضوء
c). Ikhfa' - اخفاء4. Hamzah 3/4 huruf alif ( باءيق)
Bila ada perkataan imbuhan akhiran 'an' dan 'i' pada kata dasar pola 'a' atau 'u'Contoh kata dasar ialah JELMA , WARNA,  LALU
Dimasukkan imbuhan akhiran an/i
a) jelmaan - جلماءن
b) mewarnai - مورناءي
c) dilalui - دلالوءي*saya tidak dapat menaip huruf ء menjadi 3/4.5. Hamzah menumpang ( تهنيئه)
Berlaku pada kata serapan dari Bahasa Arab.Contoh:
a) mukmin - مؤمين
b) malaikat - ملائكت
c) masalah - مسئله
d) tahniah - تهنيئهDapat sesuatu?  Boleh faham dan ajar anak- anak dirumah. Sil…

PERSEDIAAN BENGKEL KHAT SEKOLAH KUALA KANGSAR

Teks : Dhuha Rashidi
Foto : Dhuha Rashidi

Sekarang , jam menunjukkan pukul 9.00 pagi. Awal-awal lagi saya sudah terpacak di kedai fotostat untuk bahan bengkel khat petang nanti. 
. Petang nanti saya akan mengadakan bengkel khat di sebuah sekolah agama di Kuala Kangsar.  .
Sama seperti bengkel sebelum ini, rata rata guru meminta agar murid dapat fokus satu jenis khat sahaja dulu. Oleh kerana kekurangan bahan bantu mengajar dan kurang pendedahan pada kesenian islam ini, mereka amat memerlukan tunjuk ajar yang betul.  . Antara latihan khat Nasakh
Tentunya saya berasa amat bertuah kerana dapat menyampaikan ilmu sedikit yang saya ada untuk menfaat bersama.  .
InshaAllah, selagi bernafas, mahu saja saya terus menyebarkan ilmu ini sehingga ada pelapis baru dari generasi ke generasi. 
Hadza min fadhli Rabbi.

SIAPA BERUSAHA DIA DAPAT

Teks : Dhuha Rashidi Bukan mudah untuk kita konsisten melakukan perkara sama setiap hari. Tidak semua orang diberi ketabahan dan begitu sabar melakukan rutin yang sama setiap hari.Begitulah dalam perniagaan. Mengapa ada kegagalan dalam perniagaan? Sebab mungkin pemilik niaga itu tidak mampu melakukan rutin yang sama setiap hari.Katakanlah kita mahu buka kedai. Kita bayangkan niaga itu mudah. Sedangkan pernigaan tentu sekali ada pasang surutnya. Kita pun membuka sebuah kedai. Malangnya, tidak semua orang akan datang singgah membeli di kedai kita itu.Mungkin keadaan ini boleh membuatkan kita rasa letih dan penat. Sedangkan, rutin harian iaitu membuka kedai,perlu dilakukan setiap hari. Ia perlukan konsistensi dan penuh sabar.Jika kita tidak mampu lakukan perkara yang sama setiap hari, jalan kejayaan mungkin menjadi samar. Kejayaan tidak datang dengan mudah. Perlukan usaha yang gigih. Disebalik kecekalan hati yang jitu.

BENGKEL SENI KHAT ANJURAN PNM PERPUSTAKAAN DESA KUALA KANGSAR BERSAMA D. R RESOURCES

Teks : Dhuha Rashidi
Foto : Dhuha Rashidi

Inilah bengkel pertama yang saya jalankan di Kuala Kangsar bagi tahun 2017.

Alhamdulillah,segalanya berjalan lancar. Sambutan juga begitu luar biasa. Bukan mudah ya mahu mengumpul peserta hampir 30 orang di kawasan kampung.

Namun , inilah objektif kami untuk menanam rasa minat kanak kanak kepada seni khat warisan islam ini.

Bengkel ini mengajar peserta tentang perkara asas untuk menulis. Jenis khat yang dipilih ialah Khat Nasakh. Lagipun disekolah mereka, hanya ada 3 jenis khat sahaja yang dipelajari.

Saya hanya memberi fokus dalam satu jenis sahaja dulu.

Mempelajari seni khat ini bukan masa yang singkat. Ia memerlukan ketekunan dan kesabaran yang tinggi untuk menjadikan hasil tulisannya cantik dan kemas.

Ini lah dia sebahagian aktiviti kami minggu lalu.








Jika anda , sebuah organisasi atau syarikat yang ingin mengadakan bengkel khat , boleh hubungi saya di 0192095522

Kami juga bekerjasama dengan Kolej Komuniti Kuala Kangsar mengadakan kelas ata…

BENGKEL SENI KHAT KUALA KANGSAR

Teks : Dhuha RashidiKebiasaannya hari Sabtu malam adalah hari kelas khat di Mtvab Puchong. Minggu ini kelas dibatalkan oleh kerana mereka mengikuti program sekolah. Maka, tiadalah saya pergi ke Klang. Eh, skemanya ayat.Siang tadi telah berlangsungnya Bengkel Khat kerjasama Perpustakaan Negara Malaysia - Perpustakaan Desa Kg. Kota Lama Kanan Kuala Kangsar. Alhamdulillah. Berjalan lancar.Macam- macam ragam peserta bengkel nak menghabiskan dari jam 9.30 pagi sehingga 12 tengahari. Masa buat latihan asas menulis khat tu, boleh bertahan lagi. Semua happy. Bila masuk pada huruf tunggal dan bersambung, muka dah mula berkerut. Stress. Haha." saya punya tulisan tak cantik pun," kata salah seorang peserta. Bagi saya , " memang takkan dapat cantik hari ini, redho sajalah, anggap saja hari ini adalah pengenalan kepada teknik asas dan keserasian tangan,".Sebab itu pada penerangan awal saya memberi tafsiran mudah pada peserta ini, apa itu seni khat. Jawapan mudah faham ialah seb…

PUNCA NASIB BURUK PADA SESEORANG

Teks:  Dhuha RashidiMengapa sudah usaha pelbagai cara untuk mengubah nasib,  namun ianya masih sama? Bila sudah berkali kali mencuba malangnya gagal, pasti seseorang itu akan berasa hampa dan kecewa. " apa nak buat, sudah nasib aku," kata orang kecewa.
" dah nasib aku tak elok macam ni, mana nak elak," kata orang hampa.Walaupun begitu, apa yang dituturkan tidak pernah memberi ketenangan padanya. Malah lebih banyak perasaan kecewa yang hadir. Ketenangan sukar mahu menyapa ke hati. Pernah jumpa insan begini ataukah kita sendiri pernah begini?Punca seseorang itu berterusan dalam nasib buruk ialah dari perbuatan dan tindakan diri sendiri juga. Apa pernah kita lakukan perbuatan yang menjurus kepada keburukan (dosa).1. Mengabaikan tanggungjawab dalam hal yang wajib. Tanggungjawab kepada agama yang wajib, solat, puasa,suami kepada isteri, isteri kepada suami, kepada ibubapa,  keluarga, anak anak,juga dikeliling. Ini juga menjadi punca nasib buruk yang membuatkan rezeki me…

KEMPEN SEMARAK JAWI 2017

Teks:  Dhuha Rashidi
Foto:  Dhuha RashidiMinggu ini saya telah memulakan kempen  jawi atas inisiatif saya sendiri untuk memartabatkan tulisan jawi di media sosial.Beberapa hari lalu saya bertanya kepada follower saya tentang perkongsian jawi yang akan saya langsungkan. Ianya mendapat sambutan baik.Alhamdulillah.Maka bermulalah kempen tulisan jawi pada status saya minggu ini. Setiap hari Isnin Selasa dan Jumaat.Nak follow kempen ini?
Jom bersama saya.Dhuha Rashidi

BENGKEL KHAT JADI KENYATAAN

Selamat petang sahabat #TeacherKhat .
Sebelum ke Klang , sempat saya berjumpa dengan penyelia Perpustakaan Desa di Kuala Kangsar bagi melanjutkan perbincangan mengenai bengkel khat yang akan dilangsungkan.Bagi pihak Perpustakaan mereka amat berbesar hati untuk mengadakan aktiviti penduduk setempat bagi menggalakkan masyarakat suka pergi ke perpustakaan. Bukan senang nak pupuk budaya rajin membaca di kawasan kampung. Banyak usaha dan idea yang perlu dilaksanakan. Antaranya aktiviti seni. Perbincangan dengan Kolej Komuniti juga masih dalam rancangan. Namun telah mula disusun rapi. Tunggu lampu hijau, lepas itu boleh teruskan pemanduan. Pandu mestilah berhemah , hingga lancar jadi berani. Apa tunggu lagi. Nak tanya, kalau jalan sudah terbentang , apa cara nak sampai destinasi ?

CATATAN JUMAAT INI

Mahu kemana arah kita ?Dunia sementara ini satu masa pastinya lenyap  musnah. Tidak ada manusia yang hidup kekal. Sehebat manapun, kita pasti akan mengalami kematian. Sehingga hari kiamat tiba kita dibangkitkan semula di alam dunia yang baru . Itulah kehidupan yang kekal untuk selamanya. Tidak ada lagi kematian sesudah itu. Ketika itu manusia terbahagi menjadi dua kumpulan.  Kelompok neraka jahanam serta kelompok yang mendiami taman syurga dan hidup kekal abadi selamanya disana .Pilihan untuk menjadi penghuni syurga atau nereka itu ditetapkan selama kita hidup didunia ini. Saat ini.  Allah telah membebaskan manusia untuk menetapkan pilihan mahu kemana arah kita.Dalam menetapkan pilihan itu ramai yang tertipu dan salah pilih. Disangkakan memilih syurga padahal memilih neraka. Syaitan telah menyesatkan dan mengelabui mata hati dalam menetapkan pilihan. Perjalanan ini perlukan panduan. Sedaya upaya usaha agar kita tidak tersalah persimpangan. #SalamJumaat

TEMPAHAN KHAT FRAME

Teks : Dhuha Rashidi
Foto : Dhuha Rashidi

Dari pagi sehinggalah ke malam saya menyiapkan karya yang ditempah oleh pelanggan.






Walaupun banyak, saya melakukannya dengan seronok sekali. Puas hati apabila kita dapat membuat orang lain gembira. 
Alhamdulillah.
Dhuha Rashidi.

TEMPAHAN FRAME KHAT HADIAH PERKAHWINAN

Teks : Dhuha Rashidi
Foto : Dhuha Rashidi

Bertuah sungguh si pengantin dapat hadiah hari perkahwinan yang unik dan menarik. Apalagi kalau hadiah itu belum pernah diberi orang.
.

Baru baru ini , saya mendapat tempahan tulisan khat untuk dijadikan hadiah perkahwinan. Ada juga yang mahu buat sebagai hantaran.
.

Contoh tempahan





Ini yang sudah diserahkan kepada pengantin

Wah wah wah sepadan betul nampaknya .




Jika anda mencari hadiah perkahwinan yang menarik, boleh hubungi saya.

Tentunya bajet yang anda mampu. In sha Allah.

Dhuha.

REZEKI JUAL KHAT FRAME

Teks : Dhuha RashidiAlhamdulillah. Selepas saya melancarkan produk khat frame saya minggu lepas, ianya semakin mendapat permintaan tinggi.Buat masa ini saya keluarkan khat frame bersaiz A4 dan A3 lengkap bersama frame dengan harga yang sangat berpatutan. Bagi saya bukan lagi berpatutan malah sangat mampu milik. Menyedari hakikat, rata rata yang bertanyakan saya hadiah cenderahati dalam bajet RM50 dan RM100. Jadi, untuk saiz A4 sudah tentu harga untuk satu frame sangat mampu milik dimiliki oleh ramai orang.Saiz A3 pula bagi yang mempunyai bajet lebih namun masih kurang dari RM100. Sudah tentu ianya tetap berbaloi kan? Harga frame khat ini tidak termasuk caj pos. Jika anda mahu melihat contoh gambar follow saya di Facebook dan lihat album . Sebarang tempahan hubungi saya. Dhuha Rashidi

KELAS KHAT TERBUKA BULAN APRIL

Teks : Dhuha Rashidi
Foto : Dhuha Rashidi
Pagi tadi saya menerima satu mesej di whatsapp. Seorang wanita bertanyakan kelas khat yang saya buat di Puchong. Alhamdulillah. Beliau berminat untuk turut serta mengikuti kelas khat yang saya jalankan.
.Kebetulan pula beliau google mencari kelas khat di kawasan Puchong, terjumpalah pula terus pada entry blog saya berkaitan kelas khat di Puchong.
.Setakat ini, lokasi kelas khat saya adalah di Puchong, Klang dan Kuala Kangsar.Bagi yang berminat untuk sertai kelas khat bersama saya boleh hubungi saya di Facebook  atau melalui whatsapp sahaja.

CENDERAHATI MURAH

Teks : Dhuha Rashidi
Foto : Dhuha Rashidi


Zaman sekarang ini , semua benda pakai wang. Orang mahu beli barang sebolehnya sehabis murah dan berbaloi. Bukan soal kedekut atau tidak mahu keluar wang lebih ya tidak. Kisahnya kita perlu berjimat cermat dalam berbelanja. 
Soal nak cari cenderahati murah kadangkala buat kepala pusing. Mana nak cari cenderahati murah tapi berbaloi dan bermanfaat. 
Kedai online saya ini ada menyediakan perkhidmatan membuat cenderahati yang mampu dimiliki. InshaAllah.
Ada dua pilihan mengikut bajet anda. Bajet RM50 Bajet RM100
saiz a4 rm49

saiz A3 RM69

TESTIMONI




SUSAH MAAFKAN ORANG BERMAKNA HATI KITA BERMASALAH

Teks : Dhuha Rashidi

Perkara yang paling susah ramai orang mahu buat ialah meminta maaf dan memaafkan. Manusia ini , bila rasa tertindas dan di tindas mudah sahaja melenting menyalahkan insan lain tanpa sempat memberi ruang pada hati untuk koreksi diri.
Realitinya begitulah kita kan ?
Katakanlah, satu hari rakan kita sendiri tidak sengaja menghilangkan barang penting yang paling kita mahukan. Pendrive pengisi segala dokumen. Tambah pula ia berkaitan projek yang bakal menentukan prestasi dan keputusan kecemerlangan pelajaran kita. Rakan kita ini bukan sengaja biarkan hilang, cumanya terlepas pandang mungkin tercicir dimana-mana sewaktu masih berada ditangannya.
Sudah tentu kita naik angin tanpa dapat memberi peluang pada diri kita sendiri untuk berdamai hati dengan sendiri. Ah, rakan kita itu pun kita mahu sahaja terus memarahi, apalagi mahu peduli jiwa sendiri.
Ini silapnya. 
Sepatutnya kita harus diam sejenak. Tuhan minta pergi dahulu merujuki Dia dalam apajua masalah yang menimpa. …

KELAS KHAT MTVAB BULAN MAC

Teks : Dhuha Rashidi
Foto : Dhuha Rashidi

Esok (Sabtu 18 Mac) saya akan mengadakan kelas khat seperti biasa di MTVAB Puchong. Bulan Mac ini target saya ialah untuk memastikan pelajar pelajar dapat menghasilkan karya hasil buatan sendiri. Minggu lepas, mereka diajar bagaimana membuat kraf bookmark dengan modal yang sangat menjimatkan.

Alhamdulillah, mereka sukakan hasil kerja mereka sendiri. Minggu ini, kelas akan bersambung lagi dengan aktiviti kraf. Menghasilkan bookmark, background paper bersaiz A4 dan A3. Para pelajar di ajar untuk menjadi lebih kreatif dalam menghasilkan produk sendiri.

Disamping itu, kumpulan yang fokus kepada penghasilan hiasan Al-Quran perlu menyiapkan kerja mereka mengikut target yang ditetapkan. Selepas itu mereka diajar bagaimana untuk menghasilkan produk bermotif islamik.

In sha Allah, semoga Allah mempermudahkan urusan kami . amiin.


INI IDEA NAK BAGI HADIAH YANG UNIK TAPI MURAH

Teks : Dhuha Rashidi Foto : Dhuha Rashidi
Jika anda telah mengunjungi blog saya ini, anda beruntung kerana dipertemukan dengan blog hasil seni yang semestinya buat anda 'wow'.
Anda sedang mencari idea hadiah yang menarik tapi murah untuk insan tersayang dan terpenting dalam hidup anda? Koleksi ini tentunya benar benar menarik dan sudah pastinya murah. 
Khat yang saya buat ini adalah tempahan dari seorang sahabat saya tujuannya untuk menghadiahkan sempena hari pernikahan temannya. Sudah selalu benar berikan barangan yang biasa di berikan orang lain, sahabat saya ini mahu berikan sesuatu yang lebih istimewa.
KHAT NAMA PASANGAN ini sudah tentulah yang paling unik yang jarang orang lain berikan. 
Sesuai dijadikan hadiah 1. hantaran perkahwinan 2. hadiah buat pasangan 3. hadiah konvokesyen 4. hadiah harijadi 5. hadiah kenangan dan perpisahan 6. cenderahati penghargaan
dan macam macam lagi.


Namun, tidaklah bermaksud jika anda mahu menempah khat ini perlu menulis nama pasangan. Anda…

HADIAH PENGANTIN BAWAH RM50

Teks : Dhuha Rashidi
Foto : Dhuha Rashidi

Minggu ini saya ligat menyiapkan tempahan untuk hadiah hari perkahwinan bulan Mac ini.
.

Musim cuti sekolah tiba lagi. Jadi padatlah jadual jemputan kenduri sepanjang minggu kan?
.

Saya berpeluang memeriahkan majlis perkahwinan dengan hadiah yang sangat mesra ekonomi ini. Hadiah perkahwinan bawah RM50.
.

Inilah contoh tulisan khat yang akan di framekan esok. Adik ni tempah saiz A4 dengan harga RM49 .

Unik kan?



KRAF BOOKMARK NAMA JAWI

Teks : Dhuha Rashidi
Foto : Dhuha Rashidi


Produk murah paling laris. Bookmark nama jawi.

Harga : RM7 sekeping.

Boleh hubungi 0192095522 untuk dapatkannya.





KISAH IRFAN

Teks : Dhuha Rashidi
" cikgu Dhuha, cikgu Dhuha, tengok ni Ifan buat lukisan ," berlari lari si anak kecil itu menyendeng rapat." cantik Ifan lukis, ini mesti mama kan," tanya aku kepada anak murid di sebuah tadika satu ketika dulu." ya, mama Ifan," jawab Irfan spontan." mana papa nya," gatal pula aku bertanya apa sebab dalam diari lukisan Irfan tidak ada gambar papa." tak mahu lukis papa, papa jahat," kata Irfan mencebik bibir. Apalah yang jahatnya papa dari pandangan Irfan. Gatal lagi aku mahu tahu.Aku pun bertanya lagi , " kenapa tak mahu lukis papa," " Sebab papa lari. Papa tak sayang Ifan," nada Irfan tinggi. Lirik matanya umpama membenih rasa benci.Cikgu 'nakal' ini kadangkala mengorek rahsia, menyoal lebih, " Papa kan sayang mama Ifan," " tak !! Papa tak suka mama. Papa tampar muka mama. Papa tendang pintu sampai pecah," jawab Irfan bersungguh sungguh.Budak kecil seusia lima walau k…

KELAS KHAT DI MTVAB PUCHONG

Teks : Dhuha Rashidi
Foto : Dhuha Rashidi

Semalam saya baru selesai kelas khat untuk pelajar MTVAB yang terletaknya di Puchong. .
Kelas yang berlangsung selama 2 jam itu diisi sepenuhnya dengan aktiviti yang berkualiti. Sudah semestinya saya tidak mahu masa terbazir dengan bermenung menung sahaja.  .
Malam itu, group telah dipecahkan seperti biasa. Group penulisan khat, group zukhruf dan group kraf D.I.Y . .
Jenis khat yang mereka pelajari kali ini adalah Seni Khat Riq'ah. Pelajar pelajar diberi tugasan berpandukan nota yang diberikan. Khat Riq'ah ini walaupun nampak mudah namun tetap memerlukan kesungguhan untuk membentuknya.  .
Tengok lah ini, group khat berlatih membentuk huruf huruf bersambung.


Ini pula group Zukhruf. Karya yang mereka hasilkan bulan lalu masih belum dapat siap sepenuhnya. Mereka perlu bekerja lebih gigih bagi memastikan karya sulung ini siap dengan baik.



Group kraf pula terdiri daripada pelajar rendah yang berusia 9 hingga 12 tahun. Mereka diajar untuk m…