Skip to main content

CARA AJAR ANAK MENGHAFAL AYAT QURAN

Teks : Dhuha Rashidi
Foto : Dhuha Rashidi

Saya nak kongsikan beberapa tips yang saya dapat daripada Fb share daripada Ustaz Ahmad Al Hafidz. Cara Ajar Anak Menghafal Al Qur'an. 

Kenapa saya kongsi tips ni? sebab saya tak mahu kita ketinggalan dalam membentuk anak-anak dengan acuan Al-Qur'an, rugi sangat! Bila anak dah berumur 5 - 7 tahun baru lah nak menyesal kenapalah tak ajar dari awal. 

Haa.. sebab bila kanak-kanak berusia 0 - 2 tahun, mereka sebenarnya lebih cepat dapat. Sebab tu, jangan lengah lagi. Jangan sampai ada yang berkata, anak saya tak mahu mengaji, susah betul, padahal anda yang susah nak mulakannya. Betul tak? Lebih malang jika mengaji pun entah berapa kali sahaja. Allahurabbi.

Semoga dapat sama-sama kita praktiskan cara ini dalam diri anak-anak kita sekaligus kita dapat manfaatnya sama.

Untuk Bayi (0-2 tahun)
1. Bacakan Al Qur'an dari surah Al Fatihah
2. Tiap hari 4 kali waktu (pagi, tengahari, petang, malam)
3. Tiap 1 waktu satu surah diulang 3x
4. Setelah hari ke-5 ganti surat An Naas dengan cara yang sama
5. Tiap 1 waktu surah yg lain-lain diulang 1- 2x

Untuk 2 tahun keatas
1. Caranya masih sama dengan teknik pengajaran no.1 diatas. Jika anak belum mampu membaca dan menyebut dengan baik lagi, maka tambah waktu menghafalnya, dari 5 hari menjadi 7 hari
2. Sering dengarkan bacaan  murattal.

Untuk  4 tahun keatas
1. Anda boleh mula memberi perhatian dan waktu untuk menghafal secara serius
2. Ajarkan kepada anak  muraja'ah sendiri
3. Ajarkan kepada anak bagaimana menghafal sendiri
4. Selalu memotivasi diri kita dan anak supaya sentiasa bersemangat dan jangan kalah.
5. Waktu menghafal 3-4x sehari

Biasanya kanak-kanak berumur satu hingga dua tahun sudah pandai lari-lari dan suka bermain. Anda harus bijak menanganinya dan jangan rasa putus asa. Biasa lah penat sikit-sikit. Apa yang paling penting, sentiasa bisikkan di ubun anak sewaktu tidur supaya dia dapat mendengar kata dan mudah melakukan apa yang disuruh.


Ini abah Nour sewaktu kelas mengaji di Pusat Pengajian El- Mateen

Ok semoga tips ini sangat berguna.

Allaahummaj'alna fii ahli Qur'an , Allaahumma baarik fi auladina wa dzurriiyatina bil Qur'an, Allaahummarzuqna istiqomah fi tilawatil wa hifzil Qur'an...wa adhilna fi jannati fi Qur'an...Aamiin Allaahumma Aamiin

Yang hebat itu Allah
Yang lemah itu hamba.

Terima kasih sudi singgah blog saya ini.

Comments

Popular posts from this blog

BENGKEL ASAS SENI KHAT

Teks : Dhuha Rashidi
Foto : Dhuha Rashidi

PENGENALAN
Seni khat merupakan salah satu warisan tampak Islam. Di Malaysia ia menjadi identiti melayu khususnya dalam penulisan Jawi. Ia merupakan seni yang begitu unik. Minat masyarakat terhadap seni khat semakin berkembang masa ini. Keterlibatan anak muda mula bercambah dan diharapnya berterusan.
Bengkel asas seni khat ini diwujudkan untuk membangkitkan semangat mencintai tulisan jawi. Menghalusi seni tulisan jawi atau penulisan Al-Quran. Agar budaya penulisan jawi dan Al-Quran ini kekal dari zaman ke zaman untuk generasi akan datang.
OBJEKTIF 1. Untuk memberi pendedahan teknik yang betul tentang kaedah penulisan khat. 2. Menguasai kemahiran seni penulisan khat. 3. Dapat mendalami jenis jenis tulisan khat.
MODUL KURSUS 1. Sejarah kesenian khat 2. Menulis huruf tunggal 3. manulis huruf bersambung 4. Menulis petikan ayat Quran dan hadith
PENYAMPAIAN Kursus ini dijalankan secara teori dan praktikal. Setiap peserta akan diberikan peralatan dan …

KISAH BAGAIMANA CARA MENDAPAT KETENANGAN HATI

Teks : Dhuha Rashidi
Foto : Dhuha Rashidi

Siapa tidak mahu hidup dalam aman dan tenteram. Hakikat sebenar di dalam kehidupan seorang hamba sudah fitrahnya cintakan sesuatu yang damai. Jika melihat orang jahat sekalipun, mereka juga mahu aman, damai , tidak mahu diganggu. Mereka mahu tenang dengan perbuatan mereka. Sedangkan perkerjaan mereka adalah sia-sia dan tertolak untuk menerima kedamaian hati.

Mereka juga sebenarnya mahu ketenangan. Apalagi kita yang sedar kita ini hanya hamba. 

Banyak orang pada hari ini luarnya nampak bahagia namun dalam hati menyimpan duka. Saya pernah mendengar orang berkata, kebahagiaan dalam hidup bukan diukur dengan sebanyak mana harta yang kita ada. Tetapi, setinggi mana tahap takwa kita dengan Allah. 

Kebahagiaan hakiki itu anugerah Allah bagi hambaNya yang bersyukur. Namun, bagaimana kita mahu praktikkan kedamaian agar sentiasa menyelimuti warna-warna harian kita. Saya bukanlah yang pandai dalam hal hukum hakam dan tafsiran ayat, namun saya amat tertar…

SEWA MESIN CUCI KARPET

Teks : Dhuha Rashidi
Foto : Dhuha Rashidi

Sepanjang minggu ini klien kami adalah dari geng geng ofis yang nak cuci karpet ofis. Yang kami lihat, jika mereka menelefon untuk tempahan mesin cuci, terus sewa sekali dengan team cce.




Ada yang tak mampu nak cuci sendiri kan? Serahkan saja pada kami untuk tidak memenatkan.  .
Bermakna, CCE beri anda dua pilihan. Samada mahu cuci sendiri atau kami yang akan cucikan.  .
Cuci sendiri memang lebih jimat. Lebih puashati kerana sentuhan cucian tangan sendiri. Tapiiiii, jika anda sudah kekurangan masa atau kurang tenaga kerja, kami sedia bila bila masa memberi khidmat. .

Bezanya, caj perkhidmatan akan naik bertambah. Namun, ia tetap masih berbaloi dengan harga sewaan ini. .
Penghantaran pula akan dikenakan mengikut lokasi. Kami membuka sewaan mesin cuci karpet ini di kawasan sekitar Lembah Klang.  .
Sewa selama 24jam anda boleh cuci sepuas hati atau kongsi kongsi. .
Atau. Sewa sekali dengan team CCE, kami datang cuci cuci. Okey okey ?
Untuk booking…