Skip to main content

CARA DIDIK ANAK PEREMPUAN

Teks : Dhuha Rashidi
Foto : Dhuha Rashidi

Amboi , tajuk bukan main lagi. Cara didik anak perempuan. Bunyi macam cikgu sekolah saja mahu mengajar anak muridnya. Alahai. 

Tahu tak, setiap kali saya mencari tajuk entri untuk diisikan, kerapkali saya terfikir. Banyak baguskah aku asyik mahu bercerita hal didik anak. Hal didik anak. Lagi. Dan lagi.

Sedetik itu juga saya merasakan diri ini bukanlah layak untuk menjadi guru. Maka, saya di sini bukan mahu mengajar ajar. Cuma saya gembira untuk berkongsi cara dan saling bertukar idea tentang didikan anak.

Saya bukanlah hebat dan hasil ini bukanlah terbaik. Namun, saya begitu yakin anda yang mencari entri didikan anak dan terjumpa blog saya ini pastinya mahukan sesuatu informasi sebagai panduan. 

Bagaimana caranya mendidik anak perempuan?

1. Anak perempuan jiwanya lembut. 
Bercakaplah dengan penuh kasih sayang kepada anak perempuan. Selalu ungkapkan kata sayang. Bila mereka dididik dengan kelembutan maka yang tertanam didalam pegangan mereka adanya kelembutan.

2. Anak perempuan itu manja. 
Jangan kita marahi anak perempuan yang gemar merengek. Kecualilah jika terlalu melampau dan kelihatan tidak normal.Hehe. Jiwa anak perempuan itu manja. Manja pula bagi saya ada dua. Manja ngada ngada. Manja semulajadi.

Saya berpendapat, anak perempuan yang dilayan dengan kelembutan dan kasih sayang, akan terkawal manjanya. Mereka jarang mengada ngada.

3. Anak perempuan tidak suka dikasari.
Jika kita yang perempuan dewasa ini tidak suka dikasari, apalagi anak rebung yang sememang masih suci murni hati nya. Anak perempuan tidak suka dikasari. 

Lagi dikasari lagilah menjauh. Jika dibelai lembut, hatinya jinak.

.

Cukup 3 sahaja. Eh, mahu lagi ? Tunggu saya tulis pada entri berikutnya. 



Comments

Popular posts from this blog

10 CADANGAN HADIAH PENGANTIN

Teks : Dhuha Rashidi

Ahhaaaa, dah pening ya nak beri apa pada pasangan pengantin. Dapat pula pasangan pengantin tu nanti sahabat baik kita, sepupu kita, adik beradik kita, orang yang kita hargai sangat. .
Kita nak beri mereka sesuatu yang istimewa. Tapi, kita sendiri pun buntu. .
Tidak mengapa. Saya tolong berikan idea. Mana tahu awak rasa berkenan salah satu kan?
IDEA HADIAH YANG RARE
1. SET PINGGAN MANGKUK.
Ini dirasakan ramai orang telah buat. Ia mudah dan murah. Senang nak bungkus kerana sudah berkotak. Boleh juga ditukar kepada set gelas dan sebagainya.
2. DAPUR GAS
Sebenarnya , untuk pasangan pengantin baru, keperluan gas adalah satu perkara yang mustahak. Untuk membeli gas baru memerlukan kos. Kita bokeh bantu pasangan baru nikah dengan hadiahkan mereka gas dan dapur.
3. BARANG ELEKTRIK
Ini juga hadiah yang sudah biasa di beri kepada pasabgan pengantin. Contoh barangan elektrik adalah seperti blander, iron, kettle , pembakar roti dan sebagainya yang berguna untuk keperluan hari…

HADIAH PENGANTIN BAWAH RM50

Teks : Dhuha Rashidi
Foto : Dhuha Rashidi

Minggu ini saya ligat menyiapkan tempahan untuk hadiah hari perkahwinan bulan Mac ini.
.

Musim cuti sekolah tiba lagi. Jadi padatlah jadual jemputan kenduri sepanjang minggu kan?
.

Saya berpeluang memeriahkan majlis perkahwinan dengan hadiah yang sangat mesra ekonomi ini. Hadiah perkahwinan bawah RM50.
.

Inilah contoh tulisan khat yang akan di framekan esok. Adik ni tempah saiz A4 dengan harga RM49 .

Unik kan?



SEWA MESIN CUCI KARPET

Teks : Dhuha Rashidi
Foto : Dhuha Rashidi

Sepanjang minggu ini klien kami adalah dari geng geng ofis yang nak cuci karpet ofis. Yang kami lihat, jika mereka menelefon untuk tempahan mesin cuci, terus sewa sekali dengan team cce.




Ada yang tak mampu nak cuci sendiri kan? Serahkan saja pada kami untuk tidak memenatkan.  .
Bermakna, CCE beri anda dua pilihan. Samada mahu cuci sendiri atau kami yang akan cucikan.  .
Cuci sendiri memang lebih jimat. Lebih puashati kerana sentuhan cucian tangan sendiri. Tapiiiii, jika anda sudah kekurangan masa atau kurang tenaga kerja, kami sedia bila bila masa memberi khidmat. .

Bezanya, caj perkhidmatan akan naik bertambah. Namun, ia tetap masih berbaloi dengan harga sewaan ini. .
Penghantaran pula akan dikenakan mengikut lokasi. Kami membuka sewaan mesin cuci karpet ini di kawasan sekitar Lembah Klang.  .
Sewa selama 24jam anda boleh cuci sepuas hati atau kongsi kongsi. .
Atau. Sewa sekali dengan team CCE, kami datang cuci cuci. Okey okey ?
Untuk booking…