CARA DIDIK ANAK PEREMPUAN

Teks : Dhuha Rashidi
Foto : Dhuha Rashidi

Amboi , tajuk bukan main lagi. Cara didik anak perempuan. Bunyi macam cikgu sekolah saja mahu mengajar anak muridnya. Alahai. 

Tahu tak, setiap kali saya mencari tajuk entri untuk diisikan, kerapkali saya terfikir. Banyak baguskah aku asyik mahu bercerita hal didik anak. Hal didik anak. Lagi. Dan lagi.

Sedetik itu juga saya merasakan diri ini bukanlah layak untuk menjadi guru. Maka, saya di sini bukan mahu mengajar ajar. Cuma saya gembira untuk berkongsi cara dan saling bertukar idea tentang didikan anak.

Saya bukanlah hebat dan hasil ini bukanlah terbaik. Namun, saya begitu yakin anda yang mencari entri didikan anak dan terjumpa blog saya ini pastinya mahukan sesuatu informasi sebagai panduan. 

Bagaimana caranya mendidik anak perempuan?

1. Anak perempuan jiwanya lembut. 
Bercakaplah dengan penuh kasih sayang kepada anak perempuan. Selalu ungkapkan kata sayang. Bila mereka dididik dengan kelembutan maka yang tertanam didalam pegangan mereka adanya kelembutan.

2. Anak perempuan itu manja. 
Jangan kita marahi anak perempuan yang gemar merengek. Kecualilah jika terlalu melampau dan kelihatan tidak normal.Hehe. Jiwa anak perempuan itu manja. Manja pula bagi saya ada dua. Manja ngada ngada. Manja semulajadi.

Saya berpendapat, anak perempuan yang dilayan dengan kelembutan dan kasih sayang, akan terkawal manjanya. Mereka jarang mengada ngada.

3. Anak perempuan tidak suka dikasari.
Jika kita yang perempuan dewasa ini tidak suka dikasari, apalagi anak rebung yang sememang masih suci murni hati nya. Anak perempuan tidak suka dikasari. 

Lagi dikasari lagilah menjauh. Jika dibelai lembut, hatinya jinak.

.

Cukup 3 sahaja. Eh, mahu lagi ? Tunggu saya tulis pada entri berikutnya. 



Comments

Popular Posts