CARA PILIH KONTEN YANG SESUAI

Teks : Dhuha Rashidi

Hai, bersambung lagi pada petang ini. Tajuk awal tadi boleh dibaca di sini.

Saya akui, sebelum ini agak sukar saya memilih konten yang sesuai mengikut pekerjaan atau bisnes saya. Setelah ada beberapa perkara yang di pelajari, ia nya pasti lebih jelas . Maka , suka untuk saya kongsikan pula dengan anda.

.

Sebelum kita mahu pastikan penulisan apakah yang sesuai dengan kita, kita perlu tahu siapa audiens kita. 
.

Audien ini terbahagi kepada 3 .

1. Golongan Profesional
2. Orang biasa
3. Targeted.

Setiap golongan itu berada di tempat tempat yang berbeza. Mereka bersosial, ber bisnes pada tempat -tempat yang bersesuaian bagi mereka.
.

Kita perlu pastikan dahulu siapa audien kita diantara ketiga pilihan itu.
.

Kebiasaannya, golongan profesional berada di LinkedIn dan amat kurang sekali mereka berkumpul di Facebook. Jika sasaran kita adalah golongan profesional, konten yang sesuai adalah isu isu serius seperti ekonomi, saham, kewangan, perubatan, dan sebagainya.
.

Di Facebook, peratus menunjukkan tempat berhimpunnya golongan biasa seperti kita. Gemar bersosial. Gemar bergurau senda. Gemar perkara yang lucu dan suka ria. Kisah -kisah kehidupan. 
.

Jika sasaran kita golongan biasa, banyak konten yang boleh kita tulis. Kisah-kisah keluarga.Kasih sayang. Persahabatan. Tip rumahtangga. Tip kehidupan seharian sebagainya.
.

Gaya penulisan kita untuk audien orang biasa ini boleh ditulis pelbagai gaya. Orang biasa sukakan sesuatu yang kreatif dan informatif.
.

Tetapi, tidak dapat tidak jika anda memilih golongan yang spesifik, anda wajib mengenal karakter audien jenis ini. Gaya bahasa yang digunakan. Bagaimana cara mereka bercakap. Ia bertujuan, konten yang ingin di sampaikan menepati kehendak targeted audien ini.

Sekarang , anda boleh mulakan pilihan yang terbaik. Mulakan sekarang . 

Saya akan sambung pula cara pecahkan konten mengikut katagori. Terima kasih sudi singgah. 😃

Comments

Post a Comment

Saya suka jika anda yang mengunjungi blog saya meninggalkan jejak disini. Segala perkongsian saya adalah pandangan peribadi sahaja.

Popular Posts