Skip to main content

CARA PILIH KONTEN YANG SESUAI

Teks : Dhuha Rashidi

Hai, bersambung lagi pada petang ini. Tajuk awal tadi boleh dibaca di sini.

Saya akui, sebelum ini agak sukar saya memilih konten yang sesuai mengikut pekerjaan atau bisnes saya. Setelah ada beberapa perkara yang di pelajari, ia nya pasti lebih jelas . Maka , suka untuk saya kongsikan pula dengan anda.

.

Sebelum kita mahu pastikan penulisan apakah yang sesuai dengan kita, kita perlu tahu siapa audiens kita. 
.

Audien ini terbahagi kepada 3 .

1. Golongan Profesional
2. Orang biasa
3. Targeted.

Setiap golongan itu berada di tempat tempat yang berbeza. Mereka bersosial, ber bisnes pada tempat -tempat yang bersesuaian bagi mereka.
.

Kita perlu pastikan dahulu siapa audien kita diantara ketiga pilihan itu.
.

Kebiasaannya, golongan profesional berada di LinkedIn dan amat kurang sekali mereka berkumpul di Facebook. Jika sasaran kita adalah golongan profesional, konten yang sesuai adalah isu isu serius seperti ekonomi, saham, kewangan, perubatan, dan sebagainya.
.

Di Facebook, peratus menunjukkan tempat berhimpunnya golongan biasa seperti kita. Gemar bersosial. Gemar bergurau senda. Gemar perkara yang lucu dan suka ria. Kisah -kisah kehidupan. 
.

Jika sasaran kita golongan biasa, banyak konten yang boleh kita tulis. Kisah-kisah keluarga.Kasih sayang. Persahabatan. Tip rumahtangga. Tip kehidupan seharian sebagainya.
.

Gaya penulisan kita untuk audien orang biasa ini boleh ditulis pelbagai gaya. Orang biasa sukakan sesuatu yang kreatif dan informatif.
.

Tetapi, tidak dapat tidak jika anda memilih golongan yang spesifik, anda wajib mengenal karakter audien jenis ini. Gaya bahasa yang digunakan. Bagaimana cara mereka bercakap. Ia bertujuan, konten yang ingin di sampaikan menepati kehendak targeted audien ini.

Sekarang , anda boleh mulakan pilihan yang terbaik. Mulakan sekarang . 

Saya akan sambung pula cara pecahkan konten mengikut katagori. Terima kasih sudi singgah. 😃

Comments

Post a Comment

Saya suka jika anda yang mengunjungi blog saya meninggalkan jejak disini. Segala perkongsian saya adalah pandangan peribadi sahaja.

Popular posts from this blog

10 CADANGAN HADIAH PENGANTIN

Teks : Dhuha Rashidi

Ahhaaaa, dah pening ya nak beri apa pada pasangan pengantin. Dapat pula pasangan pengantin tu nanti sahabat baik kita, sepupu kita, adik beradik kita, orang yang kita hargai sangat. .
Kita nak beri mereka sesuatu yang istimewa. Tapi, kita sendiri pun buntu. .
Tidak mengapa. Saya tolong berikan idea. Mana tahu awak rasa berkenan salah satu kan?
IDEA HADIAH YANG RARE
1. SET PINGGAN MANGKUK.
Ini dirasakan ramai orang telah buat. Ia mudah dan murah. Senang nak bungkus kerana sudah berkotak. Boleh juga ditukar kepada set gelas dan sebagainya.
2. DAPUR GAS
Sebenarnya , untuk pasangan pengantin baru, keperluan gas adalah satu perkara yang mustahak. Untuk membeli gas baru memerlukan kos. Kita bokeh bantu pasangan baru nikah dengan hadiahkan mereka gas dan dapur.
3. BARANG ELEKTRIK
Ini juga hadiah yang sudah biasa di beri kepada pasabgan pengantin. Contoh barangan elektrik adalah seperti blander, iron, kettle , pembakar roti dan sebagainya yang berguna untuk keperluan hari…

HADIAH PENGANTIN BAWAH RM50

Teks : Dhuha Rashidi
Foto : Dhuha Rashidi

Minggu ini saya ligat menyiapkan tempahan untuk hadiah hari perkahwinan bulan Mac ini.
.

Musim cuti sekolah tiba lagi. Jadi padatlah jadual jemputan kenduri sepanjang minggu kan?
.

Saya berpeluang memeriahkan majlis perkahwinan dengan hadiah yang sangat mesra ekonomi ini. Hadiah perkahwinan bawah RM50.
.

Inilah contoh tulisan khat yang akan di framekan esok. Adik ni tempah saiz A4 dengan harga RM49 .

Unik kan?



SEWA MESIN CUCI KARPET

Teks : Dhuha Rashidi
Foto : Dhuha Rashidi

Sepanjang minggu ini klien kami adalah dari geng geng ofis yang nak cuci karpet ofis. Yang kami lihat, jika mereka menelefon untuk tempahan mesin cuci, terus sewa sekali dengan team cce.




Ada yang tak mampu nak cuci sendiri kan? Serahkan saja pada kami untuk tidak memenatkan.  .
Bermakna, CCE beri anda dua pilihan. Samada mahu cuci sendiri atau kami yang akan cucikan.  .
Cuci sendiri memang lebih jimat. Lebih puashati kerana sentuhan cucian tangan sendiri. Tapiiiii, jika anda sudah kekurangan masa atau kurang tenaga kerja, kami sedia bila bila masa memberi khidmat. .

Bezanya, caj perkhidmatan akan naik bertambah. Namun, ia tetap masih berbaloi dengan harga sewaan ini. .
Penghantaran pula akan dikenakan mengikut lokasi. Kami membuka sewaan mesin cuci karpet ini di kawasan sekitar Lembah Klang.  .
Sewa selama 24jam anda boleh cuci sepuas hati atau kongsi kongsi. .
Atau. Sewa sekali dengan team CCE, kami datang cuci cuci. Okey okey ?
Untuk booking…