Skip to main content

KEMBALI BEKERJA SEBAGAI GURU KHAT MTVAB

Teks : Dhuha Rashidi


Semalam saya memulakan kelas Khat di MTVAB Puchong selepas Zohor sehingga ke Asar. Banyak perkara baru yang saya sampaikan kepada anak murid berpandukan silibus yang telah saya susun untuk tahun 2017 ini.

Pada semester pertama ini saya menekankan kepada semua pelajar untuk mencuba jenis Seni Khat Riq'ah sebagai latihan tangan awal tahun. Selain daripada itu, mereka juga akan belajar bagaimana membuat asas seni Zukhruf iaitu satu cabang kesenian islam. 

Pelajar baru yang baru saja mengenali saya mulanya agak terkejut apabila saya beritahu mereka mengenai jenis-jenis kat dan apa yang akan pelajar buat sebagai hasilan produk untuk sekolah.

Tahun ini, bermula Januari hingga ke Jun, saya memberi target kepada pelajar bahawa pelajar perlu menghasilkan 3 hingga 5 jenis lembaran ayat Al-Quran. Pelajar juga perlu menghasilkan 5 jenis karya lukisan kanvas. Disamping, menghasilkan barangan kraf islamik. Kesemua ini sayatelah pecahkan kepada beberapa kumpulan untuk menghasilkannya.

Sesungguhnya kerja ini memerulkan kerjasama yang erat sesama pelajar dan guru serta pihak pengurusan sekolah. Misi saya, agar pelajar-pelajar ini dapat menghasilkan produk MTVAB, untuk dipasarkan ke peringkat lebih jauh. In sha Allah.

Selesai kelas , saya terus bertolak ke KL Sentral untuk menaiki tren ke Kuala Kangsar. Sungguh mencabar bagi saya , kerana anak-anak yang terpaksa saya kawal dan keadaan ibu mertua saya yang sakit lutut. Ia membataskan pergerakan saya untuk lincah bergerak. 

Sememangnya itu semua adalah pengalaman yang sangat berharga. Semoga saya mendapat lebih banyak pengalaman yang berharga lagi. Amiin.

Comments

Popular posts from this blog

10 CADANGAN HADIAH PENGANTIN

Teks : Dhuha Rashidi

Ahhaaaa, dah pening ya nak beri apa pada pasangan pengantin. Dapat pula pasangan pengantin tu nanti sahabat baik kita, sepupu kita, adik beradik kita, orang yang kita hargai sangat. .
Kita nak beri mereka sesuatu yang istimewa. Tapi, kita sendiri pun buntu. .
Tidak mengapa. Saya tolong berikan idea. Mana tahu awak rasa berkenan salah satu kan?
IDEA HADIAH YANG RARE
1. SET PINGGAN MANGKUK.
Ini dirasakan ramai orang telah buat. Ia mudah dan murah. Senang nak bungkus kerana sudah berkotak. Boleh juga ditukar kepada set gelas dan sebagainya.
2. DAPUR GAS
Sebenarnya , untuk pasangan pengantin baru, keperluan gas adalah satu perkara yang mustahak. Untuk membeli gas baru memerlukan kos. Kita bokeh bantu pasangan baru nikah dengan hadiahkan mereka gas dan dapur.
3. BARANG ELEKTRIK
Ini juga hadiah yang sudah biasa di beri kepada pasabgan pengantin. Contoh barangan elektrik adalah seperti blander, iron, kettle , pembakar roti dan sebagainya yang berguna untuk keperluan hari…

HADIAH PENGANTIN BAWAH RM50

Teks : Dhuha Rashidi
Foto : Dhuha Rashidi

Minggu ini saya ligat menyiapkan tempahan untuk hadiah hari perkahwinan bulan Mac ini.
.

Musim cuti sekolah tiba lagi. Jadi padatlah jadual jemputan kenduri sepanjang minggu kan?
.

Saya berpeluang memeriahkan majlis perkahwinan dengan hadiah yang sangat mesra ekonomi ini. Hadiah perkahwinan bawah RM50.
.

Inilah contoh tulisan khat yang akan di framekan esok. Adik ni tempah saiz A4 dengan harga RM49 .

Unik kan?



SEWA MESIN CUCI KARPET

Teks : Dhuha Rashidi
Foto : Dhuha Rashidi

Sepanjang minggu ini klien kami adalah dari geng geng ofis yang nak cuci karpet ofis. Yang kami lihat, jika mereka menelefon untuk tempahan mesin cuci, terus sewa sekali dengan team cce.




Ada yang tak mampu nak cuci sendiri kan? Serahkan saja pada kami untuk tidak memenatkan.  .
Bermakna, CCE beri anda dua pilihan. Samada mahu cuci sendiri atau kami yang akan cucikan.  .
Cuci sendiri memang lebih jimat. Lebih puashati kerana sentuhan cucian tangan sendiri. Tapiiiii, jika anda sudah kekurangan masa atau kurang tenaga kerja, kami sedia bila bila masa memberi khidmat. .

Bezanya, caj perkhidmatan akan naik bertambah. Namun, ia tetap masih berbaloi dengan harga sewaan ini. .
Penghantaran pula akan dikenakan mengikut lokasi. Kami membuka sewaan mesin cuci karpet ini di kawasan sekitar Lembah Klang.  .
Sewa selama 24jam anda boleh cuci sepuas hati atau kongsi kongsi. .
Atau. Sewa sekali dengan team CCE, kami datang cuci cuci. Okey okey ?
Untuk booking…