Skip to main content

LATIHAN MENULIS ITU TERAPI

Teks : Dhuha Rashidi


Hari ini saya lewat membuat catatan. Sebenarnya dalam kepala saya terlalu banyak perkara yang nak saya ceritakan. Cuma saya rasa masa tidak mengizinkan.

.
Perkara ini adakalanya buat saya sedih. Saya mendoakan semoga Allah izinkan saya berkongsi sesuatu pada semua.

.
Semalam, saya tertengok video bayi dibuang. Tak boleh tahan, saya sebak. Saya sakit. Ya rabbi. Senaknya dada. Tak boleh tengok benda yang sedih apalagi melibatkan budak kecil.
.

Dapat pula, saya ini seperti ada satu petanda serangan 'anxiety disorder' . Tak boleh dengar berita duka yang mengejutkan. Sampai sekarang saya hiba. Dari pagi saya diam.

.
Buat kerja entah apa apa.

.
Sehinggalah petang saya tak boleh tahan lagi. Saya terpaksa keluarkan airmata. Saya tidak mahu nampak siapa lagi. Letih.
.

Dalam solat saya berdoa, semoga Allah beri keampunan kepada saya. Saya didik hati sendiri. Bertenang. Bertenang. Nafas saya ni tersekat dan masih tidak lancar.

.
Semangat kerja saya hilang. Lenyap. Ya ,saya tidak normal. Sudah lama saya tidak normal.

.
Saat ini saya pujuk hati. Allah bagi engkau pelik pelik sebab nak suruh kau ingat untuk sentiasa taubat.

.
Terfikir juga saya. Betapa Allah beri ujian itu ada hikmahnya. Allah mahu diri ini mengingati Nya. Mahu menyebut tentangNya. Ingatan ini petanda Allah masih memberi peluang terbuka.
.

Seolah suara hati menyeru.
Dhuha... taubat lah. Taubatlah. Astaghfirullahaladzim.

Sahabat, sedangkan nabi yang suci taubatnya berkali kali. Ini pula kita kerdilnya mengalahkan pasir sebutir. Tahu mendosa tahu mensia sia.

Mengapa tidak kita kembali? Menuju Allah yang aman abadi.

.

Alhamdulillah. Saya mampu tersenyum. Kerana tulisan ini buat saya tersenyum lagi. Terima kasih Allah. Terima kasih diriku.

Dhuha.
Tulisan ini satu terapi


Comments

Popular posts from this blog

10 CADANGAN HADIAH PENGANTIN

Teks : Dhuha Rashidi

Ahhaaaa, dah pening ya nak beri apa pada pasangan pengantin. Dapat pula pasangan pengantin tu nanti sahabat baik kita, sepupu kita, adik beradik kita, orang yang kita hargai sangat. .
Kita nak beri mereka sesuatu yang istimewa. Tapi, kita sendiri pun buntu. .
Tidak mengapa. Saya tolong berikan idea. Mana tahu awak rasa berkenan salah satu kan?
IDEA HADIAH YANG RARE
1. SET PINGGAN MANGKUK.
Ini dirasakan ramai orang telah buat. Ia mudah dan murah. Senang nak bungkus kerana sudah berkotak. Boleh juga ditukar kepada set gelas dan sebagainya.
2. DAPUR GAS
Sebenarnya , untuk pasangan pengantin baru, keperluan gas adalah satu perkara yang mustahak. Untuk membeli gas baru memerlukan kos. Kita bokeh bantu pasangan baru nikah dengan hadiahkan mereka gas dan dapur.
3. BARANG ELEKTRIK
Ini juga hadiah yang sudah biasa di beri kepada pasabgan pengantin. Contoh barangan elektrik adalah seperti blander, iron, kettle , pembakar roti dan sebagainya yang berguna untuk keperluan hari…

HADIAH PENGANTIN BAWAH RM50

Teks : Dhuha Rashidi
Foto : Dhuha Rashidi

Minggu ini saya ligat menyiapkan tempahan untuk hadiah hari perkahwinan bulan Mac ini.
.

Musim cuti sekolah tiba lagi. Jadi padatlah jadual jemputan kenduri sepanjang minggu kan?
.

Saya berpeluang memeriahkan majlis perkahwinan dengan hadiah yang sangat mesra ekonomi ini. Hadiah perkahwinan bawah RM50.
.

Inilah contoh tulisan khat yang akan di framekan esok. Adik ni tempah saiz A4 dengan harga RM49 .

Unik kan?



TIPS AJAR ANAK JAWI

Teks:  Dhuha RashidiTerima kasih atas respon minat kalian berkaitan #tip ajar anak jawi.Demi melihat tulisan jawi terus hidup, ini adalah usaha kecil saya berkongsi secebis ilmu jawi yang tidak seberapa banyak ini. Mahir membaca dan menulis jawi ini eloknya dimulakan dari awal usia. Saya kongsikan sedikit tip asas bagaimana nak ajar anak pandai membaca dan menulis jawi.1. Sebelum anak pandai membaca mereka tentunya perlu mengenal beza huruf arab dan huruf jawi. Juga perlu diperkenalkan huruf jawi aturan za'aba. ( ini saya akan kongsikan pada posting lain)2. Memperkenalkan huruf-huruf gubalan Melayu. Kedudukan titik, bentuk huruf dan susunannya agar tidak tersalah.3. Memperkenalkan kelompok huruf jawi. Ada huruf bersambung dan tidak boleh disambungkan. Huruf berumah. Kedudukan titik huruf , tanda baca dan penomboran.4. memperkenalkan bunyi suku kata terbuka menggunakan carta suku kata jawi. Tentunya ini perlukan latihan yang kerap dan kreatif.5. Latihan menulis mengikut cara yang s…