Skip to main content

MASA MUDA BUAT APA ?

Teks : Dhuha Rashidi
Foto : Dhuha Rashidi | Abang Jay


Isnin. Bermula lah rutin aku dan Iwan ke sana kemari. Yang lebih banyaknya dia. Urusan yang pelbagai. Di kampung, kami tiada kerja cari wang yang hakiki. Hadir pagi pulang petang begitu. Ini benar. Kami tidak bekerja dengan sesiapa. 
.

Setiap hari Isnin hingga Jumaat rutin kami lepas hantar anak ke sekolah, pergi jogging. Kah ! Bukan semata mahu kurus sangat. Tapi sebab satu yang berharga ini. Kesihatan. Ecewah sucinya statement. Apasal tak mengaku saja lemak dah tebal. Kah kah.
.

Hari Jumaat hingga Ahad kami di Klang dan Puchong. Melaksanakan tugas masing - masing. Tengok SRIEM. Gurau senda team Cuci Cuci Empire. Juga rutin mingguan aku, MTVAB.
.

Tak ada apa yang hebat pun. Biasa.

.
Balik kampung semula, kembali dengan rutin kami bersama  mak mak kami, bapak, atuk opah disini. Ini lebih luar biasa. 2017 satu perubahan dalam jadual kami. Mengelilingi warga keramat hidup. Dikirakan, bertuah. 

.
Tadi, lepas saja hantar anak, terus balik ke rumah bapak. Awal lagi sudah beritahunya mahu ke hospital pagi ini. 

"Mahu jumpa Timah ke Pak ?," tanya Iwan. Timah ini bidang tugasnya sudah tetap di hospital itu. Melayan penghidap diabetes setiap hari itulah kerja Timah. Pakcik makcik pasrah sajalah mendengar tazkirah si Timah.
.

Kadang nakal juga bapak aku. Tiba saja di mana gerai dia suka, mahu order air merah.

"Aii pak, ingat pesan si Timah," bapak ketawa sikit sikit.
" Tak apalah Timah, sekali sekala," katanya pula. Berdekah dekah ketawa. Layan sajalah. Asal bapak gembira.

"Dik, sirap ini kurangkan gulanya," kami memesan.

Bapak pula sudah tahap kena insulin setiap hari. Bekal ubatnya aku masuk dalam satu beg. Dia mahu begitu. Aku lihat bapak bertenaga hari ini. Pakai kasut boleh angkat kaki sedikit tinggi. 
.

"Lain rasa badan ni," kata bapak. 
" Rasa macamana tu pak," soal aku. Mestilah mahu tahu.
" Insulin, ya, satu ubat sakit lutut itu, ya, satu lagi ubat yang kamu beri," jelas bapak lagi.

Ohh, #JusTuJuh yang dibeli minggu lalu daripada Tuan Jammal Al Attan .  Kiranya sudah seminggu bapak amalkan. Alhamdulillah, ada kesan yang positif. Bapak akui badannya ada rasa segar dan bertenaga. Lain.
.

Pantau ditambah satu minggu lagi.

Terima kasih Abang Jay yang selalu haluuusss saja menTujuh di wallnya.



Aku harap ada lagi perubahan lain sehingga mereka boleh merasa gembira. 

Aku pun mahu berpesan jua : Mak bapak kau, atuk nenek kau ,mak sedara pak sedara kau,  ada atau tak ada 3 serangkai pun boleh cuba Jus Tujuh ini. Order dengan Abang Jay yang diatas tuuu 👆👆  yang penuh kasih sayang lagi mesra lagi cinta iteeww. Memang Terbaik !
.

Kata orang tua, dah sakit disitu disini tak lalu nak buat apa. Masa mudalah masa kerja kerah tenaga, untuk keluarga , bangsa, negara. 

Masa muda masa amal ibadah. Kesihatan jaga. Sakit tak jangka. Jeng jeng jeng !



Kau mengerti pesan ini ?

Comments

Popular posts from this blog

10 CADANGAN HADIAH PENGANTIN

Teks : Dhuha Rashidi

Ahhaaaa, dah pening ya nak beri apa pada pasangan pengantin. Dapat pula pasangan pengantin tu nanti sahabat baik kita, sepupu kita, adik beradik kita, orang yang kita hargai sangat. .
Kita nak beri mereka sesuatu yang istimewa. Tapi, kita sendiri pun buntu. .
Tidak mengapa. Saya tolong berikan idea. Mana tahu awak rasa berkenan salah satu kan?
IDEA HADIAH YANG RARE
1. SET PINGGAN MANGKUK.
Ini dirasakan ramai orang telah buat. Ia mudah dan murah. Senang nak bungkus kerana sudah berkotak. Boleh juga ditukar kepada set gelas dan sebagainya.
2. DAPUR GAS
Sebenarnya , untuk pasangan pengantin baru, keperluan gas adalah satu perkara yang mustahak. Untuk membeli gas baru memerlukan kos. Kita bokeh bantu pasangan baru nikah dengan hadiahkan mereka gas dan dapur.
3. BARANG ELEKTRIK
Ini juga hadiah yang sudah biasa di beri kepada pasabgan pengantin. Contoh barangan elektrik adalah seperti blander, iron, kettle , pembakar roti dan sebagainya yang berguna untuk keperluan hari…

HADIAH PENGANTIN BAWAH RM50

Teks : Dhuha Rashidi
Foto : Dhuha Rashidi

Minggu ini saya ligat menyiapkan tempahan untuk hadiah hari perkahwinan bulan Mac ini.
.

Musim cuti sekolah tiba lagi. Jadi padatlah jadual jemputan kenduri sepanjang minggu kan?
.

Saya berpeluang memeriahkan majlis perkahwinan dengan hadiah yang sangat mesra ekonomi ini. Hadiah perkahwinan bawah RM50.
.

Inilah contoh tulisan khat yang akan di framekan esok. Adik ni tempah saiz A4 dengan harga RM49 .

Unik kan?



SEWA MESIN CUCI KARPET

Teks : Dhuha Rashidi
Foto : Dhuha Rashidi

Sepanjang minggu ini klien kami adalah dari geng geng ofis yang nak cuci karpet ofis. Yang kami lihat, jika mereka menelefon untuk tempahan mesin cuci, terus sewa sekali dengan team cce.




Ada yang tak mampu nak cuci sendiri kan? Serahkan saja pada kami untuk tidak memenatkan.  .
Bermakna, CCE beri anda dua pilihan. Samada mahu cuci sendiri atau kami yang akan cucikan.  .
Cuci sendiri memang lebih jimat. Lebih puashati kerana sentuhan cucian tangan sendiri. Tapiiiii, jika anda sudah kekurangan masa atau kurang tenaga kerja, kami sedia bila bila masa memberi khidmat. .

Bezanya, caj perkhidmatan akan naik bertambah. Namun, ia tetap masih berbaloi dengan harga sewaan ini. .
Penghantaran pula akan dikenakan mengikut lokasi. Kami membuka sewaan mesin cuci karpet ini di kawasan sekitar Lembah Klang.  .
Sewa selama 24jam anda boleh cuci sepuas hati atau kongsi kongsi. .
Atau. Sewa sekali dengan team CCE, kami datang cuci cuci. Okey okey ?
Untuk booking…