Skip to main content

MASA MUDA BUAT APA ?

Teks : Dhuha Rashidi
Foto : Dhuha Rashidi | Abang Jay


Isnin. Bermula lah rutin aku dan Iwan ke sana kemari. Yang lebih banyaknya dia. Urusan yang pelbagai. Di kampung, kami tiada kerja cari wang yang hakiki. Hadir pagi pulang petang begitu. Ini benar. Kami tidak bekerja dengan sesiapa. 
.

Setiap hari Isnin hingga Jumaat rutin kami lepas hantar anak ke sekolah, pergi jogging. Kah ! Bukan semata mahu kurus sangat. Tapi sebab satu yang berharga ini. Kesihatan. Ecewah sucinya statement. Apasal tak mengaku saja lemak dah tebal. Kah kah.
.

Hari Jumaat hingga Ahad kami di Klang dan Puchong. Melaksanakan tugas masing - masing. Tengok SRIEM. Gurau senda team Cuci Cuci Empire. Juga rutin mingguan aku, MTVAB.
.

Tak ada apa yang hebat pun. Biasa.

.
Balik kampung semula, kembali dengan rutin kami bersama  mak mak kami, bapak, atuk opah disini. Ini lebih luar biasa. 2017 satu perubahan dalam jadual kami. Mengelilingi warga keramat hidup. Dikirakan, bertuah. 

.
Tadi, lepas saja hantar anak, terus balik ke rumah bapak. Awal lagi sudah beritahunya mahu ke hospital pagi ini. 

"Mahu jumpa Timah ke Pak ?," tanya Iwan. Timah ini bidang tugasnya sudah tetap di hospital itu. Melayan penghidap diabetes setiap hari itulah kerja Timah. Pakcik makcik pasrah sajalah mendengar tazkirah si Timah.
.

Kadang nakal juga bapak aku. Tiba saja di mana gerai dia suka, mahu order air merah.

"Aii pak, ingat pesan si Timah," bapak ketawa sikit sikit.
" Tak apalah Timah, sekali sekala," katanya pula. Berdekah dekah ketawa. Layan sajalah. Asal bapak gembira.

"Dik, sirap ini kurangkan gulanya," kami memesan.

Bapak pula sudah tahap kena insulin setiap hari. Bekal ubatnya aku masuk dalam satu beg. Dia mahu begitu. Aku lihat bapak bertenaga hari ini. Pakai kasut boleh angkat kaki sedikit tinggi. 
.

"Lain rasa badan ni," kata bapak. 
" Rasa macamana tu pak," soal aku. Mestilah mahu tahu.
" Insulin, ya, satu ubat sakit lutut itu, ya, satu lagi ubat yang kamu beri," jelas bapak lagi.

Ohh, #JusTuJuh yang dibeli minggu lalu daripada Tuan Jammal Al Attan .  Kiranya sudah seminggu bapak amalkan. Alhamdulillah, ada kesan yang positif. Bapak akui badannya ada rasa segar dan bertenaga. Lain.
.

Pantau ditambah satu minggu lagi.

Terima kasih Abang Jay yang selalu haluuusss saja menTujuh di wallnya.



Aku harap ada lagi perubahan lain sehingga mereka boleh merasa gembira. 

Aku pun mahu berpesan jua : Mak bapak kau, atuk nenek kau ,mak sedara pak sedara kau,  ada atau tak ada 3 serangkai pun boleh cuba Jus Tujuh ini. Order dengan Abang Jay yang diatas tuuu 👆👆  yang penuh kasih sayang lagi mesra lagi cinta iteeww. Memang Terbaik !
.

Kata orang tua, dah sakit disitu disini tak lalu nak buat apa. Masa mudalah masa kerja kerah tenaga, untuk keluarga , bangsa, negara. 

Masa muda masa amal ibadah. Kesihatan jaga. Sakit tak jangka. Jeng jeng jeng !



Kau mengerti pesan ini ?

Comments

Popular posts from this blog

PERKHIDMATAN SEWA MESIN CUCI CAR SEAT

Teks : Dhuha Rashidi
Foto : Dhuha Rashidi




Bagi anda yang ingin mendapatkan perkhidmatan sewa mesin cuci karpet boleh menghubungi kami di 019-399 6060 Encik Ikhwan. .
Kami menawarkan sewaan dengan harga berpatutan. Hanya RM110 sehari (tidak termasuk caj pengangkutan), anda sudah jimat wang. Bukan sahaja mencuci karpet sekaligus boleh mencuci car seat, sofa atau tilam. Mesin yang kami gunakan adalah dari jenama KARCHER yang berkualiti untuk cucian berat.  .
Macamana nak sewa ?
Mudah saja. Hubungi nombor tertera (Encik Ikhwan) untuk berbincang tentang tarikh dan hari sewaan, caj penghantaran , lokasi dan cara penggunaan. Team kami akan menghantar ke lokasi yang anda berikan mengikut perjanjian.  .
Sewaan mesin cuci ini adalah selama 24 jam. Dalam tempoh itu, anda bole mencuci seberapa mampu anda samada car seat, karpet , sofa atau tilam. Banyak testimoni kami antaranya ibu pejabat polis , sekolah sekolah rendah dan menengah , juga individu yang berminat mencuci sendiri. .
Kenapa cuci sen…

KISAH BAGAIMANA CARA MENDAPAT KETENANGAN HATI

Teks : Dhuha Rashidi
Foto : Dhuha Rashidi

Siapa tidak mahu hidup dalam aman dan tenteram. Hakikat sebenar di dalam kehidupan seorang hamba sudah fitrahnya cintakan sesuatu yang damai. Jika melihat orang jahat sekalipun, mereka juga mahu aman, damai , tidak mahu diganggu. Mereka mahu tenang dengan perbuatan mereka. Sedangkan perkerjaan mereka adalah sia-sia dan tertolak untuk menerima kedamaian hati.

Mereka juga sebenarnya mahu ketenangan. Apalagi kita yang sedar kita ini hanya hamba. 

Banyak orang pada hari ini luarnya nampak bahagia namun dalam hati menyimpan duka. Saya pernah mendengar orang berkata, kebahagiaan dalam hidup bukan diukur dengan sebanyak mana harta yang kita ada. Tetapi, setinggi mana tahap takwa kita dengan Allah. 

Kebahagiaan hakiki itu anugerah Allah bagi hambaNya yang bersyukur. Namun, bagaimana kita mahu praktikkan kedamaian agar sentiasa menyelimuti warna-warna harian kita. Saya bukanlah yang pandai dalam hal hukum hakam dan tafsiran ayat, namun saya amat tertar…

BENGKEL ASAS SENI KHAT

Teks : Dhuha Rashidi
Foto : Dhuha Rashidi

PENGENALAN
Seni khat merupakan salah satu warisan tampak Islam. Di Malaysia ia menjadi identiti melayu khususnya dalam penulisan Jawi. Ia merupakan seni yang begitu unik. Minat masyarakat terhadap seni khat semakin berkembang masa ini. Keterlibatan anak muda mula bercambah dan diharapnya berterusan.
Bengkel asas seni khat ini diwujudkan untuk membangkitkan semangat mencintai tulisan jawi. Menghalusi seni tulisan jawi atau penulisan Al-Quran. Agar budaya penulisan jawi dan Al-Quran ini kekal dari zaman ke zaman untuk generasi akan datang.
OBJEKTIF 1. Untuk memberi pendedahan teknik yang betul tentang kaedah penulisan khat. 2. Menguasai kemahiran seni penulisan khat. 3. Dapat mendalami jenis jenis tulisan khat.
MODUL KURSUS 1. Sejarah kesenian khat 2. Menulis huruf tunggal 3. manulis huruf bersambung 4. Menulis petikan ayat Quran dan hadith
PENYAMPAIAN Kursus ini dijalankan secara teori dan praktikal. Setiap peserta akan diberikan peralatan dan …