Skip to main content

MENULIS KHAT PERLU KONSISTEN

Teks : Dhuha Rashidi
Foto : Dhuha Rashidi

Helloooo. . Ceria pulak mood saya pagi ini walaupun semalam tidak cukup tidur disebabkan anak -anak meragam beberapa kali. 
.

Pagi ini sempat juga saya prepare sesuatu untuk kelas khat di MTVAB di Puchong.
.

Memandangkan tahun ini subjek khat adalah Khat Req'ah maka saya perlukan latihan yang banyak dan konsisten menghayati bentuk dan lenggok atur jenis khat ini.
.

Belum pernah lagi saya masukkan Khat Req'ah di dalam silibus sekolah. Khat Req'ah ini tidaklah susah mana jika tahu sifatnya.
.

Bagi penulis baru yang ingin belajar menulis, menghayati dan menghalusi satu satu jenis khat itu memudahkan cara kita untuk lebih dapat membezakan pelbagai jenis khat.
.

Perlu saya beritahu , untuk menghasilkan tulisan yang cantik tersusun, latihan yang konsisten amat diperlukan oleh seseorang penulis.
.

Bagi penulis lelaki saya kira tidak begitu menjadi masalah untuk peruntuk masa menulis dan berlatih.
.

Bagaimana pula dengan penulis wanita? Mungkin yang masih bujang juga tidak punya masalah. Boleh dikatakan belum ada komitmen penuh dalam rutin.
.

Bagi penulis wanita yang telah berkahwin, mempunyai anak, masa yang kita ada amat terhad. Jadi, kita perlukan semangat dan kesungguhan untuk menulis. 
.

Ia bukan mudah !

.
Saya sendiri mengakuinya. Setahun saya mengambil cuti rehat daripada berlatih menulis kerana anak masih kecil. Oh, sebenarnya, sekarang pun mereka masih kecil. Hehe.
.

Ramai juga sahabat wanita yang saya kenali mengadu, bila sudah ada anak, masa untuk menulis itu terbang hilang diisi dengan masa menguruskan keluarga.
.

Saya doakan semoga sahabat dipermudahkan segala urusan. Jika minat itu terlalu mendalam, tidak ada alasan untuk tidak lakukan. Betul ?
.

Latihan perlu dilakukan setiap hari. Peganglah pena hayunkan tangan genggam jemari percikkan dakwat kalimah kalimah indah. Kertas yang putih berwarna indah. Tulisan jawi subur kembali.

.
Ingat kawan, selagi ada tulisan kita. Selagi itilah jawi terpelihara. Hiduplah semula jawi di Nusantara dunia. 

Ini hasil latihan saya pagi ini. Tulisan jenis Khat Req'ah. Siapa yang ingin belajar saya buka peluang ini Kelas di Kuala Kangsar Perak. Setiap hari Selasa hingga Khamis. Di Puchong setiap Sabtu .

Comments

Popular posts from this blog

10 CADANGAN HADIAH PENGANTIN

Teks : Dhuha Rashidi

Ahhaaaa, dah pening ya nak beri apa pada pasangan pengantin. Dapat pula pasangan pengantin tu nanti sahabat baik kita, sepupu kita, adik beradik kita, orang yang kita hargai sangat. .
Kita nak beri mereka sesuatu yang istimewa. Tapi, kita sendiri pun buntu. .
Tidak mengapa. Saya tolong berikan idea. Mana tahu awak rasa berkenan salah satu kan?
IDEA HADIAH YANG RARE
1. SET PINGGAN MANGKUK.
Ini dirasakan ramai orang telah buat. Ia mudah dan murah. Senang nak bungkus kerana sudah berkotak. Boleh juga ditukar kepada set gelas dan sebagainya.
2. DAPUR GAS
Sebenarnya , untuk pasangan pengantin baru, keperluan gas adalah satu perkara yang mustahak. Untuk membeli gas baru memerlukan kos. Kita bokeh bantu pasangan baru nikah dengan hadiahkan mereka gas dan dapur.
3. BARANG ELEKTRIK
Ini juga hadiah yang sudah biasa di beri kepada pasabgan pengantin. Contoh barangan elektrik adalah seperti blander, iron, kettle , pembakar roti dan sebagainya yang berguna untuk keperluan hari…

HADIAH PENGANTIN BAWAH RM50

Teks : Dhuha Rashidi
Foto : Dhuha Rashidi

Minggu ini saya ligat menyiapkan tempahan untuk hadiah hari perkahwinan bulan Mac ini.
.

Musim cuti sekolah tiba lagi. Jadi padatlah jadual jemputan kenduri sepanjang minggu kan?
.

Saya berpeluang memeriahkan majlis perkahwinan dengan hadiah yang sangat mesra ekonomi ini. Hadiah perkahwinan bawah RM50.
.

Inilah contoh tulisan khat yang akan di framekan esok. Adik ni tempah saiz A4 dengan harga RM49 .

Unik kan?



TIPS AJAR ANAK JAWI

Teks:  Dhuha RashidiTerima kasih atas respon minat kalian berkaitan #tip ajar anak jawi.Demi melihat tulisan jawi terus hidup, ini adalah usaha kecil saya berkongsi secebis ilmu jawi yang tidak seberapa banyak ini. Mahir membaca dan menulis jawi ini eloknya dimulakan dari awal usia. Saya kongsikan sedikit tip asas bagaimana nak ajar anak pandai membaca dan menulis jawi.1. Sebelum anak pandai membaca mereka tentunya perlu mengenal beza huruf arab dan huruf jawi. Juga perlu diperkenalkan huruf jawi aturan za'aba. ( ini saya akan kongsikan pada posting lain)2. Memperkenalkan huruf-huruf gubalan Melayu. Kedudukan titik, bentuk huruf dan susunannya agar tidak tersalah.3. Memperkenalkan kelompok huruf jawi. Ada huruf bersambung dan tidak boleh disambungkan. Huruf berumah. Kedudukan titik huruf , tanda baca dan penomboran.4. memperkenalkan bunyi suku kata terbuka menggunakan carta suku kata jawi. Tentunya ini perlukan latihan yang kerap dan kreatif.5. Latihan menulis mengikut cara yang s…