Saturday, 21 January 2017

MENULIS KHAT PERLU KONSISTEN

Teks : Dhuha Rashidi
Foto : Dhuha Rashidi

Helloooo. . Ceria pulak mood saya pagi ini walaupun semalam tidak cukup tidur disebabkan anak -anak meragam beberapa kali. 
.

Pagi ini sempat juga saya prepare sesuatu untuk kelas khat di MTVAB di Puchong.
.

Memandangkan tahun ini subjek khat adalah Khat Req'ah maka saya perlukan latihan yang banyak dan konsisten menghayati bentuk dan lenggok atur jenis khat ini.
.

Belum pernah lagi saya masukkan Khat Req'ah di dalam silibus sekolah. Khat Req'ah ini tidaklah susah mana jika tahu sifatnya.
.

Bagi penulis baru yang ingin belajar menulis, menghayati dan menghalusi satu satu jenis khat itu memudahkan cara kita untuk lebih dapat membezakan pelbagai jenis khat.
.

Perlu saya beritahu , untuk menghasilkan tulisan yang cantik tersusun, latihan yang konsisten amat diperlukan oleh seseorang penulis.
.

Bagi penulis lelaki saya kira tidak begitu menjadi masalah untuk peruntuk masa menulis dan berlatih.
.

Bagaimana pula dengan penulis wanita? Mungkin yang masih bujang juga tidak punya masalah. Boleh dikatakan belum ada komitmen penuh dalam rutin.
.

Bagi penulis wanita yang telah berkahwin, mempunyai anak, masa yang kita ada amat terhad. Jadi, kita perlukan semangat dan kesungguhan untuk menulis. 
.

Ia bukan mudah !

.
Saya sendiri mengakuinya. Setahun saya mengambil cuti rehat daripada berlatih menulis kerana anak masih kecil. Oh, sebenarnya, sekarang pun mereka masih kecil. Hehe.
.

Ramai juga sahabat wanita yang saya kenali mengadu, bila sudah ada anak, masa untuk menulis itu terbang hilang diisi dengan masa menguruskan keluarga.
.

Saya doakan semoga sahabat dipermudahkan segala urusan. Jika minat itu terlalu mendalam, tidak ada alasan untuk tidak lakukan. Betul ?
.

Latihan perlu dilakukan setiap hari. Peganglah pena hayunkan tangan genggam jemari percikkan dakwat kalimah kalimah indah. Kertas yang putih berwarna indah. Tulisan jawi subur kembali.

.
Ingat kawan, selagi ada tulisan kita. Selagi itilah jawi terpelihara. Hiduplah semula jawi di Nusantara dunia. 

Ini hasil latihan saya pagi ini. Tulisan jenis Khat Req'ah. Siapa yang ingin belajar saya buka peluang ini Kelas di Kuala Kangsar Perak. Setiap hari Selasa hingga Khamis. Di Puchong setiap Sabtu .

No comments:

Post a Comment

Saya suka jika anda yang mengunjungi blog saya meninggalkan jejak disini. Segala perkongsian saya adalah pandangan peribadi sahaja.