Skip to main content

NIKMAT SIHAT DARI ALLAH

Teks : Dhuha Rashidi
Foto : Dhuha Rashidi



Alhamdulillah, kita perlu lah bersyukur hari ini, saat ini , Allah masih panjangkan usia kita untuk dapat melihat dunia ini. Mengamati setiap yang kita lihat sebagai satu cetusan Hidayah dari Allah.
In sha Allah.
.

Hari ini, saya berjaya untuk hari kedua , berjoging bersama suami selama satu jam mengelilingi kawasan istana Kuala Kangsar. Best. Udara di Bandar Kuala Kangsar masih segar dan menenangkan. Kabus tebal dari awal pagi menyelimuti kawasan di sekitar. 
.

Selepas saja kami menghantar Nour dan Elham ke sekolah, kami membeli sarapan di Chandan Puteri. Ada satu gerai itu sungguh sedap Nasi Kerabu nya. Entah mengapa saya begitu terpikat. Walaupun saya orang Perak, saya menerima makanan dari pantai timur.
.

Saya beritahu kepada suami, kita perlu menjaga kesihatan dari seawal usia matang ini. Maksud saya, permulaan kepada usia tua. Hehehe. Bila lagi mahu berubah kearah kesihatan yang lebih baik? Makan saja apa mahu. Telan saja apa suka. Sedangkan badan kita ini tidak kita hargai. Benarkah kita ini hamba yang bersyukur ?
.

Pada mulanya memang agak penat untuk jogging menaiki bukit. Dari taman budaya Kuala Kangsar kami berjalan kaki sehingga ke kawasan Istana Iskandariah. Wah! Penat dan tercungap itu tidaklah juga. Cuma, kaki saja yang belum biasa jalan berkilometer. 
.


Saya fikir satu perkara. Alam ini harus kita nikmati untuk mendapatkan ketenangan jiwa. Alam ini harus kita pandang disebalik kecantikan dan kesegarannya adalah nikmat dan rahmat dari Tuhan. Alam ini penuh dengan titik-titik penyembuhan hati. Percayalah. 
.

Saya paling suka mencium bau daun atau rumput. Segar. Nyaman. Entah mengapa hidung saya suka baunya. Apalagi pokok-pokok yang ditebang. Mengeluarkan bau yang sangat mengasyikkan. Mungkin kerana saya peka dengan alam. 
.

Alam ini juga penuh signal. Menghayati alam umpama membelai kedamaian meresap dalam diri. Bagi yang mencari ketenangan. Mahukan kesembuhan hati dan jiwa. Melapangkan fikiran. Luangkan masa kita dengan alam. Dekatkan diri kita dengan alam.
.

Sibukkan diri dengan alam kerana ini masa kita membelai jiwa yang cintakan kedamaian. Menghalusi peribadi kita menginginkan ketenangan. Jika kita katakan di sekeliling kita penuh dengan aura negatif. Dekatilah alam, kita temui aura positif. Tersenyumlah untuk bahagia. 
.



Salam sayang dari Dhuha Rashidi
Pencinta alam. Pencinta kedamaian.

Comments

Popular posts from this blog

10 CADANGAN HADIAH PENGANTIN

Teks : Dhuha Rashidi

Ahhaaaa, dah pening ya nak beri apa pada pasangan pengantin. Dapat pula pasangan pengantin tu nanti sahabat baik kita, sepupu kita, adik beradik kita, orang yang kita hargai sangat. .
Kita nak beri mereka sesuatu yang istimewa. Tapi, kita sendiri pun buntu. .
Tidak mengapa. Saya tolong berikan idea. Mana tahu awak rasa berkenan salah satu kan?
IDEA HADIAH YANG RARE
1. SET PINGGAN MANGKUK.
Ini dirasakan ramai orang telah buat. Ia mudah dan murah. Senang nak bungkus kerana sudah berkotak. Boleh juga ditukar kepada set gelas dan sebagainya.
2. DAPUR GAS
Sebenarnya , untuk pasangan pengantin baru, keperluan gas adalah satu perkara yang mustahak. Untuk membeli gas baru memerlukan kos. Kita bokeh bantu pasangan baru nikah dengan hadiahkan mereka gas dan dapur.
3. BARANG ELEKTRIK
Ini juga hadiah yang sudah biasa di beri kepada pasabgan pengantin. Contoh barangan elektrik adalah seperti blander, iron, kettle , pembakar roti dan sebagainya yang berguna untuk keperluan hari…

HADIAH PENGANTIN BAWAH RM50

Teks : Dhuha Rashidi
Foto : Dhuha Rashidi

Minggu ini saya ligat menyiapkan tempahan untuk hadiah hari perkahwinan bulan Mac ini.
.

Musim cuti sekolah tiba lagi. Jadi padatlah jadual jemputan kenduri sepanjang minggu kan?
.

Saya berpeluang memeriahkan majlis perkahwinan dengan hadiah yang sangat mesra ekonomi ini. Hadiah perkahwinan bawah RM50.
.

Inilah contoh tulisan khat yang akan di framekan esok. Adik ni tempah saiz A4 dengan harga RM49 .

Unik kan?



SEWA MESIN CUCI KARPET

Teks : Dhuha Rashidi
Foto : Dhuha Rashidi

Sepanjang minggu ini klien kami adalah dari geng geng ofis yang nak cuci karpet ofis. Yang kami lihat, jika mereka menelefon untuk tempahan mesin cuci, terus sewa sekali dengan team cce.




Ada yang tak mampu nak cuci sendiri kan? Serahkan saja pada kami untuk tidak memenatkan.  .
Bermakna, CCE beri anda dua pilihan. Samada mahu cuci sendiri atau kami yang akan cucikan.  .
Cuci sendiri memang lebih jimat. Lebih puashati kerana sentuhan cucian tangan sendiri. Tapiiiii, jika anda sudah kekurangan masa atau kurang tenaga kerja, kami sedia bila bila masa memberi khidmat. .

Bezanya, caj perkhidmatan akan naik bertambah. Namun, ia tetap masih berbaloi dengan harga sewaan ini. .
Penghantaran pula akan dikenakan mengikut lokasi. Kami membuka sewaan mesin cuci karpet ini di kawasan sekitar Lembah Klang.  .
Sewa selama 24jam anda boleh cuci sepuas hati atau kongsi kongsi. .
Atau. Sewa sekali dengan team CCE, kami datang cuci cuci. Okey okey ?
Untuk booking…