Seminar Penulisan Konten 2017

Teks : Dhuha Rashidi 
Foto : Dhuha Rashidi 

Assalamualaikum.
Sudah beberapa hari saya tidak dapat membuka blog dalam keadaan baik. Bermaksud, ada beberapa hari juga catatan harian saya tidak dapat di tulis disini. 
.

Namun, saya lebih suka memilih mencari penyelesaian daripada menunggu bila saya akan sambung semula. Di khuatiri semangat dan momentum penulisan saya merudum. Lekas-lekas segera bertindak supaya terus dapat berkongsi sesuatu. 
.

Semalam. Saya telah menghadiri satu seminar yang saya kira bagus dan sangat sesuai untuk saya. Memandangkan saya perlu mencari dan mendalami ilmu berkaitan penulisan. Akhirnya saya memilih untuk pergi ke Seminar Content Writing oleh Tuan Firdaus Jailan.
.

Seminar ini saya kira menepati kehendak dan keperluan saya sebagai penulis baru di laman internet. Banyak yang telah saya pelajari berkaitan penulisan.
.

Antara tajuk yang membelai jiwa tulis saya ini ialah kita dapat belajar bagaimana nak buat content yang bagus. Bukan saja di Facebook, tetapi di semua platform komunikasi atas talian.
.

Sebagai seorang baru dalam bisnes yang perlu amalkan "K.L.T" ,kita perlu tahu bagaimana nak mulakan content yang berkesan dan konsisten.
.

1. Kita perlu pilih konten yang sesuai. Sebelum pilih konten sesuai, kena pilih dulu, mahu orang kenal kita atau mahu orang kenal produk kita.
.

2. Kita tanya diri kita, kita mahu buat konten itu untuk siapa? Pastikan ini dengan lebih spesifik.
.

3. Selepas kita tahu konten kita untuk siapa. Kita perlu tahu, konten itu untuk apa? Kita mahu orang share? Mahu orang komen? Mahu orang tersentuh dengan konten itu?
.

4. Kita mahu konten itu dibaca dimana? Baik, satu perkara yang harus kita sedari, menulis konten tidak semestinya di Facebook semata-mata. Banyak lagi tapak-tapak menulis yang boleh kita masuk.
.

Inilah perkara asas yang boleh kita lakukan sebelum kita mahu menulis konten secara konsisten.
.

Namun, ada yang masih bingung, penulisan yang bagaimana sesuai untuk di tulis?
.

Saya akan kupaskannya posting berikutnya nanti.



Comments

Popular Posts