Tuesday, 24 January 2017

TENGOK VIDEO SAYA BUAT KHAT !

Teks : Dhuha Rashidi
Foto : Dhuha Rashidi

Hai. Ikutkan saya nak live harini di Facebook. Memandangkan internet connection tak berapa cantik, maka saya pilih untuk rakam video saja.
.

Boleh jugalah. Semalam saya sudah janji pada sesiapa yang komen nama di bawah status FB saya itu, akan saya tuliskan nama dalam jawi.
.

Ada seratus lebih nama . Hehehe. 
Saya akan tulis satu satu. Sehingga nama terakhir. 
.

Sebenarnya, ini cara supaya saya dapat berlatih tangan setelah lama tinggalkan latihan. 
.

Mengajar tu lain cerita. Latihan untuk pemantapan skill sendiri agak lama saya tak lakukan. Ye lah. Semenjak Elham lahir. Elham ni jenis boboy yang susah sangat sangat sangat nak berenggang.
.

Oh nooo. Saya terpaksa hantar dia ke sekolah jika mahukan latihan yang konsisten. Sebab ini dah memang kerja saya. Tukang tulis. Guru tulis.
.

Sebelum saya buat rakaman nama nama sahabat di facebook tersebut, saya terlebih dahulu merakam video tulisan beberapa jenis tulisan khat. 

Seperti di bawah ini.

Yang ini jenis khat Diwani Jali. Saiz matapen yang saya gunakan 4mm. Dakwat yang saya gunakan pula jenama Aero Color Professional Schmincke . Saya beli daripada sahabat seperjuangan Hero Bookmark Abam Maimun

Beliau ini datangnya dari Acheh. Menetap di Malaysia sudah lama. Boleh klik profile FB beliau itu. 

Untuk yang seterusnya nanti, saya mahu buat khat Riq'ah pula. Kemudian saya akan gabungkan kesemua video itu menjadi satu video yang menarik. Hmm nak tengok, saya update disini . 

Okey, saya nak buat kerja dulu. Nanti saya tunjuk lain pula okey. Senyum selalu.

No comments:

Post a Comment

Saya suka jika anda yang mengunjungi blog saya meninggalkan jejak disini. Segala perkongsian saya adalah pandangan peribadi sahaja.