Monday, 13 February 2017

APA YANG SAYA SUKA BACA

Teks : Dhuha Rashidi

Dalam demam inipun saya masih mahu membaca. Memang hobi saya dah jadi tabiat mungkin. Tambah lagi jika penulisan itu berjaya menarik hati untuk dihabiskan.
.

Di FB , kadangkala saya gelarkan saya 'si misteri'. Saya merasai begitu kerana benar, ada orang terdekat , sahabat atau keluarga yang mengatakan saya misteri.
.

Pengalaman pengalaman yang saya lalui sepanjang hidup ini juga misteri yang tidak dapat di rungkai lagi. Hehehe. Eh, janganlah pula takut berkawan dengan saya.
.

Sudah hakikatnya, alam semesta ini penuh rahsia. Cuma bagi insan insan terpilih sahaja yang dapat diizinkan untuk mendapat cebisan pengetahuan. Selebihnya adalah didalam rahsia Allah.
.

Eh, tadi kata mahu beritahu apa yang saya suka baca . Apa pula kaitannya bercakap tentang misteri.
.

Inilah dia, disebabkan saya ini bukan jenis orang yang mengikut trend, saya dikatakan ketinggalan. Tidak mengapalah. Bagi saya ada satu trend yang lebih utama berbanding trend yang menjadi ikut ikutan di media sosial atau kehiduoan harian.
.

Apa dia? Trend 'kebangkitan islam akhir zaman' . 

Sudah nampak beratkan?

Ya, inilah bahan bacaan yang amat saya sukai dari dulu lagi. Saya amat suka berada diam di dalam kuliah masjid jika fokus nya ini.
.

Sebab itu saya amat suka 'melepak' di masjid berbanding di tempat lain. Ya lah walaupun saya ini perempuan, kehidupan di masjid sudah kebiasaan saya dari kecil.
.

Selain dari topik topik itu, saya menyukai bacaan yang buat saya mendapat sesuatu yang berharga. 
.
1. Tentang akhir zaman
2. Tentang kekeluargaan.
3. Tentang sejarah bangsa
4. Tentang alam ghaib
5. Cerita cerita misteri yang luar pada logik akal

Semuanya berat. 

Saya perhatikan, selepas saya mendengar sesuatu, membaca sesuatu, pasti saya akan dapat rantaian rantaian ilmu lainnya tidak kiralah samada di kuliah radio, buku, kuliah masjid, surat khabar, majalah, pasti ada.
.

Paling berharga, setiap ujian yang saya terima itu sebagai celik minda sebagai hamba Tuhan. Allah bagi saya rasa apa yang orang biasa biasa tidak merasainya lagi.

Oh, alam ini sarat dengan rahsia Tuhan. Saya hamba Nya yang hina, amatlah cetek ilmunya. Cukuplah sekadar itu.

2 comments:

Saya suka jika anda yang mengunjungi blog saya meninggalkan jejak disini. Segala perkongsian saya adalah pandangan peribadi sahaja.