Friday, 10 February 2017

CARA SUSUN AYAT TULISAN KHAT

Teks : Dhuha Rashidi
Foto : Dhuha Rashidi


Menurut pembacaan saya di website Pakar Khat Kebangsaan Ustaz Abdul Baki , beliau berkongsi teknik bagaimana nak susun ayat bagi tulisan khat.
.

Di sini saya kongsikan sekali lagi, buat rujukan saya juga buat rujukan tuan puan. Mahu lebih detail anda boleh singgah ke Diwani Kraf untuk mengetahui banyak lagi info.
.

1. Lakar menggunakan pensil terlebih dahulu. Inilah perkara yang paling asas sekali untuk menyusun ayat. Kita bomeh mencuba banyak kali hinggalah susunan ayat tersebut menjadi kemas dan betul kedudukannya. Tapi perlu diingat, ketika kita menyusun ayat perlu diberi perhatian pada huruf huruf yang awal mesti berada dihadapan begitu jugalah sebaliknya.
.



2. Melakar pula dengan menggunakan pen dengan cara menekap kertas tracing paper diatas kertas lakaran pensil tadi. Ikut susunan pensil tadi. Tentukan saiz matapen yang bersesuaian dengan huruf.

.

3. Menulis menggunakan pen yang saiz mata pen bersesuaian dengan ketebalan huruf diatas kertas yang akan dijadikan karya sebenar menggunakan light box.




Ohh, rupanya begini caranya untuk mendapatkan hasil tulisan yang menarik tersusun rapi.


Namun latihan yang berterusan sangat digalakkan untuk mendapatkan hasil tulisan yang cantik.

Nak tengok VIDEO KHAS cara saya buat khat seperti gambar diatas, boleh klik di sini.
Selamat membaca.

1 comment:

  1. Wahh best2. Nanti blh bljr tulis melalui online

    P/S
    Jana pendapatan LUMAYAN dengan Uber. Sistem Uber menjadikan anda sebagai boss.
    Ini yang ANDA cari-cari selama ini.
    Daftar sekarang !!!

    http://uber.mydiscussion.net/ <<- masuk sini

    ReplyDelete

Saya suka jika anda yang mengunjungi blog saya meninggalkan jejak disini. Segala perkongsian saya adalah pandangan peribadi sahaja.