Friday, 17 February 2017

LATIHAN PENULISAN FACEBOOK BERANTAI [ Kem Motivasi ]

Teks : Dhuha Rashidi

Keterangan : Ini adalah penulisan santai untuk tujuan penambahbaikan dalam penulisan di Facebook. Pada asalnya watak ini dibangunkan oleh sahabat kami Saudara Norizwan Azlan.

Sehingga ke hari ini kami mempunyai lebih 6 penulis watak yang sama dengan jalan cerita yang berbeza.

Lebih banyak lagi cerita berantai ini di wall kami. Boleh klik LINK ini untuk membaca.

Jika anda mahu mengikuti latihan skill penulisan ini boleh follow saya di Facebook Dhuha Rashidi. Dengan Hashtag #CeritaBerantai

-------

Kem Motibasi Mantap Susila akan berlangsung 3 hari 2 malam seperti yang dirancang. Bagi Gammal, Bo Bigori, Wan Roi dan Endi, ini satu pesta riang ria. Nak pecah kepala otak menghadap papan itam setiap hari. Dah lah itam!
.

"Yerghh! Aku memang takssss - ssabarrrr," Kata Gammal dengan semangat.

" Tapi kat mana oi? " Tanya Wan Roi.

" Entah, seingat aku, Tiara bagitahu kat kantin tadi waktu melantak berjemaah. Ada Cikamura dengan Surtik kat situ. Diorang kata macam berkemah tepi sungai," Endi menjebik sambil bahu dan keningnya sengaja diangkat.

"Wohh , perkhemahan, lama aku tak masuk hutan ni," Sampuk Fazri yang mencuri dengar perbualan mereka.

"Kau orang rasa sape lagi yang  turut serta?" Tanya Bo Bigori memandang muka rakannya sekor sekor.

"Yang aku tahu, Cikgu Naah pilih nama tertentu je. Aku nampak Cikgu Naah tulis nama kita lepastu ada Xaxali, Zamzuria. Lepastu nama Dora kot. Dora ke Dhahi ke macamtulah tak ingat, yang lain tak pasti" jawab Endi.
.
.
Petang Jumaat ,mereka berkumpul satu tempat. Segala perancangan telah di atur. Mereka hanya menaiki 3 buah van.

"Apa jauh giler hutan ni Roi, lain macam aku tengok," Xaxali bersuara. Jalan yang mereka lalui elok pula bertar. Cuma agak sempit. Seperti sudah lama terbiar.

"Alaa, baru lah rare, sekian lama duduk di kota, 2malam je bro, tada hal," jawab Endi begitu yakin.

Di tepi jalan masuk ke simpang tertulis sign board " Kem Rekreasi Hutan Langau". Entah berapa kilometer jauh kedalam mereka tidak pasti. Akhirnya mereka tiba.

Zamzuria membuka pintu van. Semua orang mula memasuki kem misteri itu. Macam dah tinggal lama je, getus hati Dhahi. Sekeliling hutan itu sunyi. Hanya terdengar bunyi cengkerik rimba.

"Apa Cikgu Naah ni, bawak kita tempat hutan banat lagi hanat," ngomel Gammal sambil membaling ranting kayu yang di genggam dari tadi. Hatinya tidak puas hati.

Takkan tiada tempat lain?
.
.
Kesemua peserta kem perlu mendirikan khemah mengikut kumpulan. Tapak berhimpun sudah ditetapkan. Bo Bigori membuat unggun api dan tempat memasak. Fazri turut membantu.

" oii kau orang , keluarlah, tolong ni wei, dah nak malam," jerit Bo. Mungkin jakun sekian lama tidak masuk dalam khemah. Cikgu Naah telahpun melantik Zamzuria sebagai ketua hutan bersama pembantu Dora yang ketuai kumpulan perempuan.

Aktiviti mereka malam itu sudah berakhir. Tinggallah Bo, Gammal, Wan Roi, Zamzuria, Xaxali, Fazri dan Endi.

Sedang mereka lepak lepak di depan unggun api, Fazri tercium satu bau yang busuk.

" eh, Zamzuria, kau kentut ,?"

"Apa pulak aku," jawab Zamzuria tidak mengaku. Bau busuk itu masih ada. Kali ini Xaxali sendiri terhidu.

"Ehh, ya lah, " kata Xaxali. Bau busuk masih tidak hilang. Seperti dibawa angin lalu. Semua orang senyap. Sekejap hilang, tidak berapa minit baunya kembali menyengat hidung.

" eh, ini dah bukan bau kentut," Wan Roi ketap bibir. Mereka saling pandang memandang.

Bau busuk itu makin menyengat hidung. Mereka sudah tidak tahan. Menghidu lagi bau yang meloyakan.

Sehingga mereka terpandang sahabat mereka seorang ini. Serentak. " kaauuuu !!!"

" Aduuhh aku terciriiit ,"
.
.
.
😑🤐😑😑

P/s : Mampos aku kalau ada yang mintak sambung.

No comments:

Post a Comment

Saya suka jika anda yang mengunjungi blog saya meninggalkan jejak disini. Segala perkongsian saya adalah pandangan peribadi sahaja.