Skip to main content

PUNCA NASIB BURUK PADA SESEORANG

Teks:  Dhuha Rashidi

Mengapa sudah usaha pelbagai cara untuk mengubah nasib,  namun ianya masih sama? Bila sudah berkali kali mencuba malangnya gagal, pasti seseorang itu akan berasa hampa dan kecewa.

" apa nak buat, sudah nasib aku," kata orang kecewa.
" dah nasib aku tak elok macam ni, mana nak elak," kata orang hampa.

Walaupun begitu, apa yang dituturkan tidak pernah memberi ketenangan padanya. Malah lebih banyak perasaan kecewa yang hadir. Ketenangan sukar mahu menyapa ke hati. Pernah jumpa insan begini ataukah kita sendiri pernah begini?

Punca seseorang itu berterusan dalam nasib buruk ialah dari perbuatan dan tindakan diri sendiri juga. Apa pernah kita lakukan perbuatan yang menjurus kepada keburukan (dosa).

1. Mengabaikan tanggungjawab dalam hal yang wajib. Tanggungjawab kepada agama yang wajib, solat, puasa,suami kepada isteri, isteri kepada suami, kepada ibubapa,  keluarga, anak anak,juga dikeliling. Ini juga menjadi punca nasib buruk yang membuatkan rezeki menjadi sempit.

2. Ada perbuatan haram yang kita lakukan. Dosa yang kita rasa itu tidak berdosa kita lakukan dengan sukahati. Dosa yang terang-terangan itu dosa kita langgari.

3. Kata-kata orang sekeliling juga menyebabkan kita lakukan perbuatan dan tindakan yang buruk. " kamu itu memang tak jadi apa lah nanti kalau begitu perangainya"

" dah tak boleh buat tu nak buat juga, tak payahlah, buat rugi saja, dah memang kamu itu tak boleh, nak buat lagi, hentikan sajalah"

" takpayah berangan lah nak kaya,  nak berduit, macamlah mampu sangat"

Pernah kena tujahan ayat begitu? Kata kata orang sekeliling telah terprogram kedalam otak kita untuk kita bertindak seperti mana yang orang keliling katakan.

4. Kata -kata yang kita repeat sendiri menjadi sebab nasib kita terus kekal begitu.

" Ya lah, aku ni siapa, orang dah memang kata aku tak boleh, aku nak buat juga, dah memang aku tak mampu"

" aku tahu aku ini memang tak berguna"

" aku memang tak layak jadi insan luar biasa,  berjaya macam orang lain"

Akhirnya ayat diulang itu menjadi satu doa pada diri kita sendiri.

--
Allah beri peluang kepada setiap hambaNya untuk berubah. Berubah dengan taubat. Install kembali perkara baik meresap masuk dalam diri kita. Program perkara baik dengan cara ubah cara kita berfikir.

Pastinya, antara cara untuk mendapat ketenangan hati ialah menghargai diri sendiri dahulu. Bersyukur dengan setiap nikmat yang Allah berikan saat ini. Kenal diri, kenal Tuhan.

Rezeki juga mahu datang menjenguk pada jiwa yang bersyukur, bertenang, bersabar dan memperhamba hati kepada Ilahi.

InshaAllah.
#MotivasiDiri

Comments

Popular posts from this blog

10 CADANGAN HADIAH PENGANTIN

Teks : Dhuha Rashidi

Ahhaaaa, dah pening ya nak beri apa pada pasangan pengantin. Dapat pula pasangan pengantin tu nanti sahabat baik kita, sepupu kita, adik beradik kita, orang yang kita hargai sangat. .
Kita nak beri mereka sesuatu yang istimewa. Tapi, kita sendiri pun buntu. .
Tidak mengapa. Saya tolong berikan idea. Mana tahu awak rasa berkenan salah satu kan?
IDEA HADIAH YANG RARE
1. SET PINGGAN MANGKUK.
Ini dirasakan ramai orang telah buat. Ia mudah dan murah. Senang nak bungkus kerana sudah berkotak. Boleh juga ditukar kepada set gelas dan sebagainya.
2. DAPUR GAS
Sebenarnya , untuk pasangan pengantin baru, keperluan gas adalah satu perkara yang mustahak. Untuk membeli gas baru memerlukan kos. Kita bokeh bantu pasangan baru nikah dengan hadiahkan mereka gas dan dapur.
3. BARANG ELEKTRIK
Ini juga hadiah yang sudah biasa di beri kepada pasabgan pengantin. Contoh barangan elektrik adalah seperti blander, iron, kettle , pembakar roti dan sebagainya yang berguna untuk keperluan hari…

HADIAH PENGANTIN BAWAH RM50

Teks : Dhuha Rashidi
Foto : Dhuha Rashidi

Minggu ini saya ligat menyiapkan tempahan untuk hadiah hari perkahwinan bulan Mac ini.
.

Musim cuti sekolah tiba lagi. Jadi padatlah jadual jemputan kenduri sepanjang minggu kan?
.

Saya berpeluang memeriahkan majlis perkahwinan dengan hadiah yang sangat mesra ekonomi ini. Hadiah perkahwinan bawah RM50.
.

Inilah contoh tulisan khat yang akan di framekan esok. Adik ni tempah saiz A4 dengan harga RM49 .

Unik kan?



SEWA MESIN CUCI KARPET

Teks : Dhuha Rashidi
Foto : Dhuha Rashidi

Sepanjang minggu ini klien kami adalah dari geng geng ofis yang nak cuci karpet ofis. Yang kami lihat, jika mereka menelefon untuk tempahan mesin cuci, terus sewa sekali dengan team cce.




Ada yang tak mampu nak cuci sendiri kan? Serahkan saja pada kami untuk tidak memenatkan.  .
Bermakna, CCE beri anda dua pilihan. Samada mahu cuci sendiri atau kami yang akan cucikan.  .
Cuci sendiri memang lebih jimat. Lebih puashati kerana sentuhan cucian tangan sendiri. Tapiiiii, jika anda sudah kekurangan masa atau kurang tenaga kerja, kami sedia bila bila masa memberi khidmat. .

Bezanya, caj perkhidmatan akan naik bertambah. Namun, ia tetap masih berbaloi dengan harga sewaan ini. .
Penghantaran pula akan dikenakan mengikut lokasi. Kami membuka sewaan mesin cuci karpet ini di kawasan sekitar Lembah Klang.  .
Sewa selama 24jam anda boleh cuci sepuas hati atau kongsi kongsi. .
Atau. Sewa sekali dengan team CCE, kami datang cuci cuci. Okey okey ?
Untuk booking…