Skip to main content

PUNCA NASIB BURUK PADA SESEORANG

Teks:  Dhuha Rashidi

Mengapa sudah usaha pelbagai cara untuk mengubah nasib,  namun ianya masih sama? Bila sudah berkali kali mencuba malangnya gagal, pasti seseorang itu akan berasa hampa dan kecewa.

" apa nak buat, sudah nasib aku," kata orang kecewa.
" dah nasib aku tak elok macam ni, mana nak elak," kata orang hampa.

Walaupun begitu, apa yang dituturkan tidak pernah memberi ketenangan padanya. Malah lebih banyak perasaan kecewa yang hadir. Ketenangan sukar mahu menyapa ke hati. Pernah jumpa insan begini ataukah kita sendiri pernah begini?

Punca seseorang itu berterusan dalam nasib buruk ialah dari perbuatan dan tindakan diri sendiri juga. Apa pernah kita lakukan perbuatan yang menjurus kepada keburukan (dosa).

1. Mengabaikan tanggungjawab dalam hal yang wajib. Tanggungjawab kepada agama yang wajib, solat, puasa,suami kepada isteri, isteri kepada suami, kepada ibubapa,  keluarga, anak anak,juga dikeliling. Ini juga menjadi punca nasib buruk yang membuatkan rezeki menjadi sempit.

2. Ada perbuatan haram yang kita lakukan. Dosa yang kita rasa itu tidak berdosa kita lakukan dengan sukahati. Dosa yang terang-terangan itu dosa kita langgari.

3. Kata-kata orang sekeliling juga menyebabkan kita lakukan perbuatan dan tindakan yang buruk. " kamu itu memang tak jadi apa lah nanti kalau begitu perangainya"

" dah tak boleh buat tu nak buat juga, tak payahlah, buat rugi saja, dah memang kamu itu tak boleh, nak buat lagi, hentikan sajalah"

" takpayah berangan lah nak kaya,  nak berduit, macamlah mampu sangat"

Pernah kena tujahan ayat begitu? Kata kata orang sekeliling telah terprogram kedalam otak kita untuk kita bertindak seperti mana yang orang keliling katakan.

4. Kata -kata yang kita repeat sendiri menjadi sebab nasib kita terus kekal begitu.

" Ya lah, aku ni siapa, orang dah memang kata aku tak boleh, aku nak buat juga, dah memang aku tak mampu"

" aku tahu aku ini memang tak berguna"

" aku memang tak layak jadi insan luar biasa,  berjaya macam orang lain"

Akhirnya ayat diulang itu menjadi satu doa pada diri kita sendiri.

--
Allah beri peluang kepada setiap hambaNya untuk berubah. Berubah dengan taubat. Install kembali perkara baik meresap masuk dalam diri kita. Program perkara baik dengan cara ubah cara kita berfikir.

Pastinya, antara cara untuk mendapat ketenangan hati ialah menghargai diri sendiri dahulu. Bersyukur dengan setiap nikmat yang Allah berikan saat ini. Kenal diri, kenal Tuhan.

Rezeki juga mahu datang menjenguk pada jiwa yang bersyukur, bertenang, bersabar dan memperhamba hati kepada Ilahi.

InshaAllah.
#MotivasiDiri

Comments

Popular posts from this blog

PERKHIDMATAN SEWA MESIN CUCI CAR SEAT

Teks : Dhuha Rashidi
Foto : Dhuha Rashidi




Bagi anda yang ingin mendapatkan perkhidmatan sewa mesin cuci karpet boleh menghubungi kami di 019-399 6060 Encik Ikhwan. .
Kami menawarkan sewaan dengan harga berpatutan. Hanya RM110 sehari (tidak termasuk caj pengangkutan), anda sudah jimat wang. Bukan sahaja mencuci karpet sekaligus boleh mencuci car seat, sofa atau tilam. Mesin yang kami gunakan adalah dari jenama KARCHER yang berkualiti untuk cucian berat.  .
Macamana nak sewa ?
Mudah saja. Hubungi nombor tertera (Encik Ikhwan) untuk berbincang tentang tarikh dan hari sewaan, caj penghantaran , lokasi dan cara penggunaan. Team kami akan menghantar ke lokasi yang anda berikan mengikut perjanjian.  .
Sewaan mesin cuci ini adalah selama 24 jam. Dalam tempoh itu, anda bole mencuci seberapa mampu anda samada car seat, karpet , sofa atau tilam. Banyak testimoni kami antaranya ibu pejabat polis , sekolah sekolah rendah dan menengah , juga individu yang berminat mencuci sendiri. .
Kenapa cuci sen…

KISAH BAGAIMANA CARA MENDAPAT KETENANGAN HATI

Teks : Dhuha Rashidi
Foto : Dhuha Rashidi

Siapa tidak mahu hidup dalam aman dan tenteram. Hakikat sebenar di dalam kehidupan seorang hamba sudah fitrahnya cintakan sesuatu yang damai. Jika melihat orang jahat sekalipun, mereka juga mahu aman, damai , tidak mahu diganggu. Mereka mahu tenang dengan perbuatan mereka. Sedangkan perkerjaan mereka adalah sia-sia dan tertolak untuk menerima kedamaian hati.

Mereka juga sebenarnya mahu ketenangan. Apalagi kita yang sedar kita ini hanya hamba. 

Banyak orang pada hari ini luarnya nampak bahagia namun dalam hati menyimpan duka. Saya pernah mendengar orang berkata, kebahagiaan dalam hidup bukan diukur dengan sebanyak mana harta yang kita ada. Tetapi, setinggi mana tahap takwa kita dengan Allah. 

Kebahagiaan hakiki itu anugerah Allah bagi hambaNya yang bersyukur. Namun, bagaimana kita mahu praktikkan kedamaian agar sentiasa menyelimuti warna-warna harian kita. Saya bukanlah yang pandai dalam hal hukum hakam dan tafsiran ayat, namun saya amat tertar…

BENGKEL ASAS SENI KHAT

Teks : Dhuha Rashidi
Foto : Dhuha Rashidi

PENGENALAN
Seni khat merupakan salah satu warisan tampak Islam. Di Malaysia ia menjadi identiti melayu khususnya dalam penulisan Jawi. Ia merupakan seni yang begitu unik. Minat masyarakat terhadap seni khat semakin berkembang masa ini. Keterlibatan anak muda mula bercambah dan diharapnya berterusan.
Bengkel asas seni khat ini diwujudkan untuk membangkitkan semangat mencintai tulisan jawi. Menghalusi seni tulisan jawi atau penulisan Al-Quran. Agar budaya penulisan jawi dan Al-Quran ini kekal dari zaman ke zaman untuk generasi akan datang.
OBJEKTIF 1. Untuk memberi pendedahan teknik yang betul tentang kaedah penulisan khat. 2. Menguasai kemahiran seni penulisan khat. 3. Dapat mendalami jenis jenis tulisan khat.
MODUL KURSUS 1. Sejarah kesenian khat 2. Menulis huruf tunggal 3. manulis huruf bersambung 4. Menulis petikan ayat Quran dan hadith
PENYAMPAIAN Kursus ini dijalankan secara teori dan praktikal. Setiap peserta akan diberikan peralatan dan …